Bij onze oosterburen schaffen jongeren gemiddeld eens per 4,1 jaar een nieuwe auto aan. Het gemiddelde van alle leeftijden bedraagt 5,6 jaar. Opvallend is dat in 2006 de houdbaarheidsdatum veel ruimer was: overall eens per 8,6 jaar een nieuwe auto.

Van de duizend Duitsers die Puls in juli ondervroeg, zei 32 procent niet sneller te wisselen om eventuele met leeftijd samenhangende reparatiekosten voor te zijn. Het bleek puur de aantrekkingskracht van de nieuwe auto die niet weerstaan kon worden.

De trend betekent volgens Puls dat de veelgehoorde opvatting van deskundigen over een verzadig(en)de markt waarschijnlijk niet spoort met de realiteit. De ontwikkeling van de autoverkoop wordt immers voor een "beslissend" deel af van de vraag hoelang mensen blijven rijden met hun auto. Hoe sneller de wissel, des te gunstiger het effect op de groeiperspectieven van de automarkt als geheel, stelt Puls.

Nog een resultaat uit het marktonderzoek: ruim de helft (55 procent) van de Duitse autokopers is bereid meer te betalen voor zijn eerstvolgende vierwieler. Bij jongere kopers bedraagt dat percentage zelfs 66. Het gaat hier niet om occasions maar om nieuwe auto’s.