De uitbreiding staat in schril contrast met de actualiteit bij Opel in Duitsland. Blijkens een publicatie in de Frankfurter Allgemeine Zeitung wil het management in twee fabrieken teruggaan van 35 naar 28 uur per week. Dat zou gepaard kunnen gaan met salariskortingen tot twintig procent. Het gaat volgens de krant om de autofabriek in Rüsselsheim en om de motorenfabriek in Kaiserslautern. Over de exacte invulling (bijvoorbeeld alle personeel enkele dagen weg of slechts een deel, maar dan voor langere tijd) wordt nog onderhandeld met de ondernemingsraad en de vakbond IG Metall. De arbeidstijdverkorting is noodzakelijk omdat de verkoop van nieuwe Opels aanhoudend slecht blijft.

Van een heel andere orde zijn de problemen bij Porsche. Dat moet alle zeilen bijzetten om de orders binnen een redelijke termijn af te kunnen handelen. Tegen het Duitse vakblad Automobilwoche zei Porsche dat extra zaterdagdiensten zullen worden gedraaid in de hoofdvestiging Stuttgart Zuffenhausen. "We willen onze klanten in geen geval te lang laten wachten", aldus Wolfgang Leimgruber, lid van de rvb van Porsche.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding