Marktonderzoekbureau Dataforce nam in de eerste zes maanden van dit jaar de loyaliteit van privérijders onder de loep. Van degenen die toen een nieuwe Mercedes kochten, bleek 66 procent er al eentje te rijden. Ook in 2011 ging het merk met de ster aan kop op dit onderdeel.       

Mercedes wordt op de voet gevolgd door Volkswagen, dat op 64 procent merktrouwheid kan rekenen. Opvallend is de positie van budgetlabel Dacia, dat met 62 procent het brons wegkaapte.  Dat is boven het gemiddelde van alle Duitsers die in de periode januari t/m juni een nieuwe personenauto kochten: 54 procent bleef bij zijn merk.

Dataforce zoomde in op de kopers binnen het B-segment. Daar bleek de merkentrouw gemiddeld 31 procent te zijn. Maar de verschillen zijn groot, kijkend naar de modellen. De Honda Jazz bijvoorbeeld weet 52 procent van zijn berijders te behouden wanneer die in zijn voor een nieuwe auto. Nog beter doen de Mini het (56 procent) en de Toyota Yaris (57 procent merkentrouw). Verder houdt 62 procent van de B-segmentrijders bij de aanschaf van een opvolger het bij deze klasse. Wordt er wél gekocht in een ander segment, dan is dat meestal een groter voertuig; het omgekeerde komt slechts in acht procent van de aankopen voor. 

De Duitse merkentrouw volgens Dataforce (in afnemende loyaliteit): Mercedes, Volkswagen, Dacia, Toyota, Skoda, BMW, Hyundai, Suzuki, Mini, Honda, Audi, smart, Mazda, Ford, Renault.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding