De inzet: 8,4 procent meer salaris en een vast aandeel in de netto winst van het autoconcern, zo meldt de Financial Times.

De onvrede heeft de autobouwer al een miljard dollar aan gederfde verkoop gekost. In de Verenigde Staten hebben de dealers nog voor 21 dagen voorraad. Ter vergelijking: het (beduidend minder goed scorende) General Motors heeft nog 79 dagen aan voertuigen in depot. De teruglopende reserve in de VS is extra vervelend voor Hyundai nu het daar zo goed gaat. In het eerste half jaar gingen de verkopen met ruim tie procent omhoog; in Europa was er zelfs een plus van 15,4 procent, terwijl de markt als geheel er kromp met 6,3 procent.

De productiemedewerkers in Zuid-Korea vinden dat ze onvoldoende delen in de successen. Om hun ongenoegen te ventileren, legden ze medio juli gedurende tien dagen het werk gedeeltelijk neer. De tijdelijke stakingen resulteerden in een 25 procent lagere productie (84 duizend auto’s) over die maand dan in juni. Alles bij elkaar rolden er tot nu toe zestigduizend voertuigen minder van de band dan had gemoeten, met een gezamenlijke waarde van 1,1 miljard dollar.

De Koreaanse vakbond heeft een 44 duizend man sterke achterban, die met name sinds de komst vorig jaar van de nieuwe leider Moon Yong-mun een stuk militanter zou zijn geworden. "We waarschuwen het bedrijf tenz eerste dat het grote spijt zal krijgen als het de situatie verkeerd zou beoordelen of de wensen van de vakbond zou negeren." Volgens hem "nadert het moment van een algehele staking."

De Financial Times haalt verder een zegsman aan van een groep investeerders die aandelen hebben in Hyundai zich ongerust hebben getoond. Hij zou het toejuichen als de productie in Zuid-Korea zou worden teruggeschroefd ten gunste van productie in andere landen, waaronder China.