Als antwoord op de afzetproblemen zet Opel in op groei door nieuwe modellen.  Men heeft te veel zitten slapen bij segmeten die een grote groei lieten zien, zoals de kleine auto’s en de suv’s. En de kosten moeten naar beneden, zo meldt de nieuwe Opel-chef Sedran in Automobilwoche. De nieuwe modellen in de segmenten die het goed doen, moeten goedkoper worden geproduceerd. "We zullen een serie nieuwe auto’s op de markt brengen waarmee we gaten in ons productportfolio dichten en groei aanjagen in de populaire segmenten." Opel is hiermee al begonnen met de Mokka en de Adam. Onder de Adam is nog een citycar gepland, er komt een cabriolet (‘Cascada’)  maar er komt geen grote Opel. "Het marktsegment boven de Insignia krimpt. Het heeft geen zin producten in een krimpende markt te brengen."

Tegelijkertijd wordt aan de kostenkant het rode potlood gehanteerd, bij het personeel maar vooral bij de productie. "Daar gaat het om veel meer dan de loonkosten, in de productie zullen we wezenlijke effecten bereiken." Opel zou jarenlang met (dure) eisen hebben gewerkt die andere fabrikanten niet zouden  hebben, ook niet de premiummerken. Met de ondernemingsraad wordt over het terugbrengen van de bureaucratie en het afslanken van de managementlagen  overlegd. Het gaat allemaal niet in één keer. Het nieuwe plan heet dan ook Drive Opel 2022.

Opel (GM) onderhandelt met PSA Peugeot Citroën over synergie door gezamenlijke inkoop en logistiek. Het bouwen van Franse auto’s in Rüsselsheim is niet aan de orde, zegt Sedran.  "Met PSA praten we over inkoop en ontwikkeling."  Opel richt zich vooral op Europa.  Op de Chinese markt stelt Opel niks voor – zo’n vijfduizend auto’s. Dat kan meer worden maar een grootse introductie wordt het niet. "Dan moeten we daar een fabriek bouwen en honderden miljoenen in reclame investeren." De Russische markt wordt beter ingeschat. "Rusland is mijn China. Daar is een grote affiniteit met het traditionele merk Opel." In de eerste zeven maanden van 2012 verkocht Opel bijna dertig procent meer in Rusland en groeide daarmee twee keer zo snel als de markt.