Volvo Cars kijkt naar export vanuit China

Volvo Cars, eigendom van Geely, overweegt auto’s in China te produceren om ze vervolgens te exporteren naar de VS of zelfs een fabriek te bouwen in Amerika.

Het heeft te maken met de hoge koers van de Zweedse kroon, de beste presterende munt in de afgelopen zomer. Een hoge koers van de Zweedse kroon maakt de in Zweden geproduceerde Volvo’s duur. Volgens ceo Stefan Jacoby is de hoge waarde van de kroon een nadeel in de concurrentie met de Duitse (euro-)premiummerken BMW, Audi en Mercedes. "We hebben plaatselijke productie nodig in de VS of export vanuit China", zegt hij Financial Times. Volvo is bezig met het opzetten van twee autofabrieken en een motorenfabriek in China in de komende jaren. De eerste moet komen in Chengdu in Centraal-China en de tweede in Daqing in het noordwesten. Dan komt er nog een motorenfabriek nabij Beijing. "Technisch gezien, zijn we ermee bezig in China dezelfde normen te hanteren dan in Europa.  We kunnen exporteren. "  

De noodzakelijk hedging zou gaan om tien tot vijftien procent van de jaarlijkse productie. Die was vorig jaar 450 duizend eenheden, met een omzet van 125 miljard Zweedse kronen (negentien miljard dollar). Jacoby, afkomstig van Volkswagen, wil Volvo veel meer direct laten concurreren met de Duitse premiumfabrikanten, die allemaal veel groter zijn in afzet. Maar de resultaten over het eerste halfjaar laten zien hoe moeilijk het is voor autofabrikanten van middelmatige grootte zoals Volvo, in een industrie waarin schaalgrootte zo belangrijk is. Volvo Cars kreeg over het eerste halfjaar een 84 procent lagere operationele winst te verwerken (239 miljoen kronen) terwijl de omzet vier procent hoger was (65 miljard kronen). Volvo heeft pas geleden de productie teruggebracht en tijdelijke krachten ontslagen in de belangrijkste fabriek in Torslanda. Maar Volvo blijft investeren in de komende jaren om zijn doelstelling te realiseren (achthonderdduizend auto’s in 2020). "We hebben met de investeringen duidelijk ons break-even punt verslechterd. Het is een groot risico dat we nemen in een periode van onvoorspelbaarheid. "    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volvo Cars kijkt naar export vanuit China - Automobielmanagement.nl

Volvo Cars kijkt naar export vanuit China

Volvo Cars, eigendom van Geely, overweegt auto’s in China te produceren om ze vervolgens te exporteren naar de VS of zelfs een fabriek te bouwen in Amerika.

Het heeft te maken met de hoge koers van de Zweedse kroon, de beste presterende munt in de afgelopen zomer. Een hoge koers van de Zweedse kroon maakt de in Zweden geproduceerde Volvo’s duur. Volgens ceo Stefan Jacoby is de hoge waarde van de kroon een nadeel in de concurrentie met de Duitse (euro-)premiummerken BMW, Audi en Mercedes. "We hebben plaatselijke productie nodig in de VS of export vanuit China", zegt hij Financial Times. Volvo is bezig met het opzetten van twee autofabrieken en een motorenfabriek in China in de komende jaren. De eerste moet komen in Chengdu in Centraal-China en de tweede in Daqing in het noordwesten. Dan komt er nog een motorenfabriek nabij Beijing. "Technisch gezien, zijn we ermee bezig in China dezelfde normen te hanteren dan in Europa.  We kunnen exporteren. "  

De noodzakelijk hedging zou gaan om tien tot vijftien procent van de jaarlijkse productie. Die was vorig jaar 450 duizend eenheden, met een omzet van 125 miljard Zweedse kronen (negentien miljard dollar). Jacoby, afkomstig van Volkswagen, wil Volvo veel meer direct laten concurreren met de Duitse premiumfabrikanten, die allemaal veel groter zijn in afzet. Maar de resultaten over het eerste halfjaar laten zien hoe moeilijk het is voor autofabrikanten van middelmatige grootte zoals Volvo, in een industrie waarin schaalgrootte zo belangrijk is. Volvo Cars kreeg over het eerste halfjaar een 84 procent lagere operationele winst te verwerken (239 miljoen kronen) terwijl de omzet vier procent hoger was (65 miljard kronen). Volvo heeft pas geleden de productie teruggebracht en tijdelijke krachten ontslagen in de belangrijkste fabriek in Torslanda. Maar Volvo blijft investeren in de komende jaren om zijn doelstelling te realiseren (achthonderdduizend auto’s in 2020). "We hebben met de investeringen duidelijk ons break-even punt verslechterd. Het is een groot risico dat we nemen in een periode van onvoorspelbaarheid. "