Dat zei Philippe Varin, de ceo van PSA, in Parijs. Hij verwacht dat de Europese markt voor auto’s en bestelauto’s dit jaar met acht procent zal krimpen – in plaats van de vijf procent die eerder dit jaar werd voorspeld. Ook de vooruitzichten voor de komende twee of drie jaar zijn niet positief.

De topman zegt dat zijn bedrijf in de eerste helft van dit jaar op elke auto 350 euro operationeel verlies leed. Maar het kan slechter, aldus Varin, want concurrenten zouden tussen de vijf- en zeshonderd euro per geproduceerde auto hebben verloren in die periode. Een onhoudbare situatie, aldus de topman.

Afgelopen juli kondigde PSA aan dat het in 2014 een grote fabriek bij Parijs zal sluiten (Aulnay) , waarbij zo’n achtduizend banen verloren zullen gaan. Dat leverde problemen op met de Franse regering, die onder meer een onderzoek liet uitvoeren door Emmanuel Sartorius. Maar men is er nu wel van overtuigd dat er iets moet gebeuren en dat Peugeot orde op zaken moet stellen.  

Peugeot is de eerste Europese automaker die zijn capaciteit vermindert in een poging daarmee de tweehonderd miljoen euro negatieve cashflow per maand tegen te gaan.

Peugeot hoopt in 2014 weer break-even te draaien qua kasstromen. "De enige manier om de aanhoudende overcapaciteit bij Europese automakers tegen te gaan is de capaciteit te verminderen", aldus Varin op de website van RTL-Z.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding