In de maand september zwakte de groei echter verder af naar 6,5 procent. Vooral Oost- en Midden-Europa, Noord-Amerika en Azië zetten goede prestaties neer. ‘’De huidige onzekere situatie in de eurozone en de wereldwijde marktomstandigheden in het algemeen vereisen echter nauwgezette monitoring en krijgen ook in het vierde kwartaal onze volledige aandacht,” aldus groepsdirecteur verkoop Christian Klingler bij de presentatie van de cijfers.

Ondanks de malaise in Europa kon de VW-groep de verkopen toch met 0,8 procent opvoeren naar 2,8 miljoen. In Duitsland werd nog een groei van drie procent geboekt, elders in West-Europa kwam echter een daling met zes procent uit de bus. Midden- en Oost-Europa doen het daarentegen uitstekend met een toename van ruim 23 procent, wat vooral te danken is aan de markt in Rusland waar VW en de groepsmerken de helft meer auto’s aan de man konden brengen dan een jaar geleden.

Noord-Amerika springt er eveneens uit met een groei van meer dan een kwart. In totaal wist de groep daarmee in de eerste negen maanden in de VS 321.900 auto’s te verkopen. Zuid-Amerika was goed voor 752.500 auto’s ofwel een groei van ruim zeven procent. China zet veel grotere cijfers neer met verkopen van twee miljoen auto’s ofwel een toename met 18,5 procent.

Wat merken betreft, staat Audi bovenaan met 12,8 procent groei. VW doet het echter ook goed met 10,6 procent hogere verkopen waarbij opnieuw Oost- en Midden-Europa er uit springt. Verder komt Skoda op een groei van bijna acht procent uit. SEAT blijft het zwarte schaap in de VW-familie met over de eerste negen maanden weer 10,7 procent lagere verkopen. In totaal wist het Spaanse merk daarmee in drie kwartalen nog maar 238.200 auto’s aan de man te brengen.