Vergeleken met dezelfde periode in 2011 is bij de Nederlandse VDS-organisatie tot en met september van dit jaar het aantal orders toegenomen met meer dan vijftig procent. Steeds meer BPM-voertuigen worden geëxporteerd, zodat autobedrijven vaker vragen om Duitse kentekens (zogenaamde KFZ Brief). Een opwaartse trend is er ook bij het lang geldige Zollkennzeichen, bestemd voor buitenlandse afnemers die een auto moeten vervoeren naar de eindbestemming.

Eerder deze maand nam VDS daarom twee nieuwe bedrijfswagens in gebruik, voor rayon Midden/West-Nederland en voor Oost-Nederland. De inzet van de Peugeots Partner levert diverse voordelen op. Vaste klanten ontvangen hun in bulk bestelde Duitse kentekens voortaan de volgende werkdag. Bovendien kan de buitenlandse koper de auto eenvoudiger registreren in het land van bestemming. Prettig voor de Nederlandse verkoper is verder dat hij direct in het bezit is van de buitenlandse registratie, noodzakelijk om de rest-BPM terug te vragen bij de Belastingdienst.

Voorheen werkte VDS met één eigen wagen en koeriers. Deze externe partijen konden echter niet kostenefficiënt op dezelfde dag leveren, waardoor de klant de kentekens zelf kwam halen òf een dag moest wachten op de zending. Om die reden werd een eigen route opgezet, die nu is uitgebreid. Overigens bedient VDS afnemers van kleine aantallen nog wel met externe koeriers.

De groei van de Nederlandse VDS-organisatie zorgt ervoor dat meer medewerkers nodig zijn. Vanaf 1 januari 2013 zullen er 23 personen werkzaam zijn. Als de opwaartse ordertrend aanhoudt, verwacht marketingmanager Sebastiaan Toorman medio volgend jaar het wagenpark nogmaals te moeten uitbreiden.