Ford Genk dicht, 4.624 banen weg

De Ford-fabriek in het Belgische Genk gaat in 2014 dicht, zodra de levenscyclus van de modellen die er nu nog gemaakt worden eindigt.

Dat Ford, net als de meeste concurrenten, zou ingrijpen in de Europese activiteiten was al tijden duidelijk. Ook dat de fabriek in Genk daarbij het loodje zou leggen, werd al meerdere malen voorspeld. Ford heeft dat bericht nu bevestigd tijdens een bijzondere ondernemingsraadsvergadering die woensdagmorgen vroeg op de fabriek bij elkaar was geroepen. Ford Genk stopt volgend jaar met de productie van de Mondeo. Een jaar later komt er ook een eind aan de S-Max en de Galaxy. De productie van de nieuwe versies verhuist naar de fabriek in Valencia. De Belgische vakbonden zijn woedend en spreken van een ‘misdadig besluit’. De sluiting van deze fabriek volgt ook kort op die van de Opel-fabrieken in Antwerpen, wat de Belgische woede nog erger maakt. De sluiting van Genk betekent dat zo’n vierenhalf duizend mensen hun baan verliezen. Bij toeleveranciers staan nog eens vijfduizend banen op de tocht. Ford heeft gezegd zich bewust te zijn van zijn sociale verantwoordelijkheden en goed voor de mensen die worden ontslagen te zullen zorgen. "Wij zullen maatregelen nemen en steun geven om de invloed die het besluit heeft op de betrokken medewerkers te verminderen", aldus topman Stephen Odell in een officieel persbericht.

Reacties

Wat verschrikkelijk. Alweer een stuk werkgelegenheid en lokale trots de Benelux uitgeveegd.

Geplaatst door: Monique Bakx op

Wat een bewijs van onvermogen wanneer je als directie bijna vijfduizend mensen ontslaat en dat dan door iemand van de vakbond laat vertellen. De huidige generatie managers lijkt geen enkel gevoel voor normale verhoudingen meer te hebben.

Geplaatst door: gert jonkhans op

Dat heb je er nu van als er binnen het zgn 1 Europa geen Europees industriebeleid is. Laten ze zich in Brussel daar maar druk over maken.

Geplaatst door: Ruth Jacobus op
Ford Genk dicht, 4.624 banen weg - Automobielmanagement.nl

Ford Genk dicht, 4.624 banen weg

De Ford-fabriek in het Belgische Genk gaat in 2014 dicht, zodra de levenscyclus van de modellen die er nu nog gemaakt worden eindigt.

Dat Ford, net als de meeste concurrenten, zou ingrijpen in de Europese activiteiten was al tijden duidelijk. Ook dat de fabriek in Genk daarbij het loodje zou leggen, werd al meerdere malen voorspeld. Ford heeft dat bericht nu bevestigd tijdens een bijzondere ondernemingsraadsvergadering die woensdagmorgen vroeg op de fabriek bij elkaar was geroepen. Ford Genk stopt volgend jaar met de productie van de Mondeo. Een jaar later komt er ook een eind aan de S-Max en de Galaxy. De productie van de nieuwe versies verhuist naar de fabriek in Valencia. De Belgische vakbonden zijn woedend en spreken van een ‘misdadig besluit’. De sluiting van deze fabriek volgt ook kort op die van de Opel-fabrieken in Antwerpen, wat de Belgische woede nog erger maakt. De sluiting van Genk betekent dat zo’n vierenhalf duizend mensen hun baan verliezen. Bij toeleveranciers staan nog eens vijfduizend banen op de tocht. Ford heeft gezegd zich bewust te zijn van zijn sociale verantwoordelijkheden en goed voor de mensen die worden ontslagen te zullen zorgen. "Wij zullen maatregelen nemen en steun geven om de invloed die het besluit heeft op de betrokken medewerkers te verminderen", aldus topman Stephen Odell in een officieel persbericht.

Reacties

Wat verschrikkelijk. Alweer een stuk werkgelegenheid en lokale trots de Benelux uitgeveegd.

Geplaatst door: Monique Bakx op

Wat een bewijs van onvermogen wanneer je als directie bijna vijfduizend mensen ontslaat en dat dan door iemand van de vakbond laat vertellen. De huidige generatie managers lijkt geen enkel gevoel voor normale verhoudingen meer te hebben.

Geplaatst door: gert jonkhans op

Dat heb je er nu van als er binnen het zgn 1 Europa geen Europees industriebeleid is. Laten ze zich in Brussel daar maar druk over maken.

Geplaatst door: Ruth Jacobus op