Daar gaan een Transit-fabriek in Southampton en een carrosseriedelenfabriek in Dagenham bij Londen volgend jaar dicht waardoor nog eens veertienhonderd werknemers hun baan verliezen. Ford wil de productie van de Transit verder concentreren in Turkije. De Britse vakbonden noemen de aankondiging ‘vernietigend’ en beschuldigen Ford er van voortdurend haar beloftes te verbreken.

Samen met de bijna 4,3 duizend banen in Genk, waar de fabriek in de loop van 2014 dicht gaat, schrapt Ford dus 5,7 duizend arbeidsplaatsen bij de zwaar verliesgevende Europese tak. In België wordt de sluiting min of meer als een voldongen feit gezien en richten de vakbonden en de overheid zich nu op een zo goed mogelijke afvloeiingsregeling. Ford heeft al laten weten ervan uit te gaan dat het gemiddeld 77 duizend euro per werknemer zal gaan kosten. Veel oudere werknemers krijgen bovendien waarschijnlijk recht op brugpensioen – een soort vut – waardoor ze tot hun pensioengerechtige leeftijd op een uitkering kunnen rekenen.