Pijnlijk, want het overzicht bestond uit 28 merken. En premiumdochter Lincoln deed het amper beter. Die eindigde op plek 26. "De lage score dit jaar is het gevolg dat een meerderheid van alle Ford/Lincoln modellen een lager dan gemiddelde betrouwbaarheid kent", zo stelt Jake Fisher, directeur autotesten bij het genoemde tijdschrift.

Met name de Fiesta, Focus en Explorer (foto) komen slecht uit de bus. Daarnaast zijn er zorgen over de betrouwbaarheid van de PowerShift automaat van Ford en het infotainment systeem van de fabrikant zorgt voor veel hoofdpijn. Deze uitkomst belooft weinig goeds voor de nieuwe Kuga en Mondeo. Dat de introductie van het laatste model is uitgesteld tot eind 2014 wegens de fabriekssluiting in Genk, kan een geluk bij een ongeluk zijn: Ford heeft zo meer tijd om de kinderziekten op te lossen. Aan de andere kant is het nog maar afwachten hoe de leveranciers in de Spaanse contreien, waar de Mondeo straks met de nieuwe S-Max en Galaxy gebouwd zal gaan worden, bevallen. Ford’s woordvoerder Mark Schirmer erkent dat er een probleem is en dat men de betrouwbaarheid van de modellen dient te verbeteren. Voor volgend jaar belooft hij vast beterschap. Maar daar hebben kopers van een recente Ford niet veel aan.

Aan de andere kant van het spectrum bevindt zich het Toyota concern. Deze fabrikant is dit jaar de onbetwiste winnaar en bezet samen met haar dochters Scion en Lexus de podiumplaatsen. Daarna volgen de landgenoten Mazda, Subaru, Honda en Acura. Al deze Japanse merken voeren modellen met een bovengemiddeld hoge betrouwbaarheid. Het Aziatische land kent eigenlijk geen rotte appels, want van alle 90 Japanse auto’s wordt van 86 de betrouwbaarheid als bovengemiddeld gekwalificeerd.

Van de Amerikaanse fabrikanten behaalde General Motors over het algemeen de beste scores. De merken GMC, Chevrolet, Cadillac en Buick eindigden allemaal in de middenmoot. Voor Chrysler is het beeld minder rooskleurig. Voor deze fabrikant geldt dat de betrouwbaarheid minnende consument het beste met een grote boog om de V8 modellen heen kan lopen. Die vertonen namelijk veel meer kuren dan de 6 cilinder versies. Ook bij dochter Jeep doet zich dit patroon voor. Overigens hoeft het verschil in betrouwbaarheid niet alleen te wijten zijn aan de motorkwaliteit. Krachtigere uitvoeringen kennen over het algemeen ook een rijkere uitrusting. En hoe meer er op zit, hoe meer er stuk kan gaan.

De Duitse premiummerken behaalden allemaal een betere score dan in 2011. De grootste progressie werd geboekt door Audi. BMW laat een mooi constant beeld zien, maar de nieuwe X3 en de 7-serie zijn betrouwbaarheidtechnisch de zwakke schakels binnen het gamma. En bij Mercedes-Benz biedt de jongste generatie ML klasse niet bepaald sterkwaliteit. De rode lantaarn in het onderzoek was overigens voor Jaguar. Dit merk wordt wel vaker bekritiseerd omdat de bouwkwaliteit een premiummerk onwaardig zou zijn. En daar zijn de Amerikanen het dus helemaal mee eens.

Bron: Autointernationaal