Er is echter wel een probleem: alleen (6,4 procent marktaandeel) is Fiat niet sterk genoeg om het gevecht met ‘Wolfsburg’ aan te gaan. Daarom wil Marchionne de krachten gaan bundelen met Opel/Vauxhall, Fiat en PSA. Dit levert een gecombineerd marktaandeel van 25 procent op. Oftewel meer dan Volkswagen.

Er zijn echter wel diverse beren op de weg. Om te beginnen heeft PSA net een deal met de Franse overheid gesloten. De fabrikant van Citroën en Peugeot krijgt voor ongeveer 7 miljard euro aan bankgaranties van de regering, maar in ruil daarvoor wil de staat dan vertegenwoordigers in de Raad van Bestuur van PSA kunnen plaatsen. Die moeten er vooral op toezien dat de werkgelegenheid in Frankrijk zoveel mogelijk behouden blijft. Een in Canada geboren en getogen Italiaan (Marchionne) die stelt dat fabriekssluitingen onvermijdelijk zijn, kunnen zij missen als kiespijn.

Een tweede probleem is de rol van de familie Peugeot, die nu nog een controlerend belang in PSA heeft. Hoewel de autotak er zeer slecht voor staat, zijn de geesten nog niet rijp voor een vertrek uit de directievertrekken. Men houdt daarom liever vast aan de huidige samenwerking met General Motors. Die biedt in hun ogen nog ontwikkelingspotentieel.

En wat wil General Motors, het moederbedrijf van Opel/Vauxhall, zelf eigenlijk? De aandeelhouders zijn van mening dat de verliezen in Europa linksom of rechtsom zo snel mogelijk gestopt dienen te worden. Een exit strategie is vermoedelijk geen taboe. Maar General Motors, ooit met afstand ’s werelds grootste autofabrikant, zou enorm gezichtsverlies lijden als zij in Europa de handdoek in de ring zou gooien. Men heeft weliswaar het mondiale volumemerk Chevrolet achter de hand, maar daarvan is het imago bij ons zo mogelijk nog beroerder dan dat van Opel/Vauxhall.

Met krachtenbundeling is niks mis, maar goedschiks (en daar is Marchionne nu op aangewezen) zal dat er niet snel van komen. Ondertussen blijft Fiat flink last houden van de zwakke economische omstandigheden in Europa. De Italiaanse autofabrikant heeft de eerder afgegeven verwachtingen voor onder meer de omzet verlaagd. Ook de winstprognose voor 2013 en 2014 wordt neerwaarts bijgesteld. "Gebeurtenissen in de afgelopen 12 maanden hebben onze negatieve visie op de ontwikkeling van de Europese markt versterkt", zo laat Marchionne weten.

De operationele winst in 2014 zal nu naar verwachting uitkomen tussen de 4,7 en 5,2 miljard euro. Eerder werd nog uitgegaan van 7,6 miljard euro. In 2013 komt de operationele winst ergens tussen de 4 en 4,5 miljard euro uit, zo denkt Marchionne. Bovendien zal het geld nog jarenlang niet in Europa, het Midden-Oosten of Afrika worden verdiend. Fiat verwacht pas in de jaren 2015/2016 in deze werelddelen quitte te draaien. Voor heel 2012 voorziet Fiat nu een winst van "minimaal 3,8 miljard euro". Eerder werd een bedrag van 4,5 miljard euro niet uitgesloten. In het derde kwartaal boekte Fiat een operationele winst van 951 miljoen euro, iets hoger dan wat analisten hadden verwacht. De autofabrikant profiteerde namelijk van een flinke verkoopstijging bij haar Amerikaanse dochter Chrysler. Maar in Europa liepen de verliezen verder op.

Betekent dit dat het voorlopig kommer en kwel zal blijven voor iedereen die niet tot het Fiat concern behoort? Ja, op korte termijn wel. Fiat is momenteel nog niet krachtig genoeg om het tij te doen keren. Naast achterstallig onderhoud in het eigen gamma, heeft de ‘restyling’ van Lancia niet het gehoopte succes gebracht en is Alfa Romeo nog niet klaar voor een nieuw Amerikaans avontuur. Jeep kan in Europa pas potten gaan breken als er een nieuwe generatie compacte SUV modellen klaar is die aanzienlijk minder CO2 uitstoten dan het huidige repertoire.

Marchionne moet dus geduld hebben en ondertussen gewoon braaf zijn huiswerk doen. Dat beseft de topman drommels goed. Uit de nieuwste toekomstplannen blijkt dat Fiat, ondanks de bedrijfseconomische tegenwind, vasthoudt aan haar omvangrijke productoffensief. Zo kunnen we van de 500 een elektrische variant verwachten. Die krijgt een 113 pk sterke elektromotor en een actieradius van 160 kilometer. De ‘EV’ uitvoering beleeft zijn debuut in januari tijdens de autotentoonstelling van Detroit, want in de VS komt de emissieloze versie als eerste op de markt. Het model zal daarna zijn weg vinden naar Europa, maar op welk termijn is nog niet bekend. Aardgas modellen blijven overigens ook een onderdeel van het streven van Fiat om de CO2-uitstoot van haar vloot te verlagen.

De dochters zullen door Fiat niet worden verwaarloosd. Met Alfa Romeo zijn de ambities het grootst. In 2013 zal dit merk na een introductiepauze weer volop van zich laten horen. In gelimiteerde oplage zal dan eindelijk de 4C leverbaar worden. Ook zullen de MiTo en de Giulietta dan een facelift ondergaan. Voor het jaar daarop staan er 2 modellen op stapel, namelijk de langverwachte opvolger van de 159 en een tweede carrosserievariant van de MiTo (een 5-deurs uitvoering). In 2015 kunnen we zelfs 3 introducties verwachten, waaronder een open versie van de eerder genoemde 4C, een cross-over en een Spider op basis van Mazda MX-5 techniek. In 2016 wil Alfa Romeo 2 nieuwe modellen op de markt brengen. Vermoedelijk gaat het hierbij o.a. om een compleet nieuwe MiTo.

Voor Lancia heeft Marchionne minder in het vat zitten. Niet verwonderlijk, want voor de Musa (die inmiddels uit productie is) is geen opvolger gepland. De Delta zal nog een keer een facelift ondergaan (maar investering in een compleet nieuwe opvolger wordt niet verantwoord geacht) maar voor de rest is het afwachten waar Chrysler mee komt. Dergelijke modellen kan Lancia vervolgens in onze marktregio onder eigen label gaan verkopen. Het gaat hierbij o.a. om de nieuwe Flavia die wederom zal worden afgeleid van de Chrysler 200. Dit laatste type zal in 2014 compleet worden herzien en het jaar daarop moet de lijn van de Lancia logo’s opgedroogd zijn. Want daar komt het, met alle respect, op neer.

Meer vreugde valt er te beleven voor Maserati fans. Dit exclusieve merk presenteert in de eerste helft van volgend jaar 2 nieuwe modellen. Het gaat hierbij om een verse Quattroporte (debuteert in januari op de Detroit Motor Show) en de Ghibli (juni). Dit laatste model is een kleiner type sportsedan die net zoals de Porsche Panamera een grote achterklep krijgt. De Ghibli wordt in eerste instantie leverbaar met V6 en V8 motoren, maar Marchionne sluit voor de Europese markt een 4 cilinder dieselversie niet uit. In 2014 kunnen we de Levante verwachten: een van het studiemodel Kubang afgeleidde SUV op basis van Jeep Grand Cherokee techniek. In de 2 jaar daarna zullen de opvolgers van de GranTurismo en GranCabrio worden voorgesteld. Bovendien plant Maserati nog een nieuw additioneel model. Het gaat hierbij vermoedelijk om een compacte 2-zits sportwagen met geblazen V6 motor.

Werpt het productoffensief van Marchionne vruchten af, dan kan het Fiat concern sterker uit de strijd komen. En blijft General Motors blunderen terwijl het PSA van de familie Peugeot steeds meer vergane glorie wordt, dan kan de Canadees annex Italiaan de bovenliggende partij worden. Net zoals Carlos Ghosn dat was toen hij namens Renault een controlerend belang verwierf in Nissan. Deze alliantie is boven verwachting succesvol, de enige serieuze bedreiging voor Volkswagen (zeker na de inlijving van AvtoVaz/Lada) en het grote voorbeeld voor de Fiat topman. Dat ze er in Italië alle vertrouwen in hebben blijkt wel uit de laatste zin uit de cijferpresentatie; ‘Not for the faint-hearted, but a potentially exciting future’.

Bron: Autointernationaal