Dat blijkt volgens vakblad Automobilwoche uit een peiling door bureau Puls, gehouden in opdracht van de website Gebrauchtwagen.de. De marktverkenning wijst verder uit dat een derde van de Duitse prospects ‘niet uitsluit’ om de koop via internet te sluiten. Mannen staan wat meer open voor een online autoaankoop dan vrouwen.
Volgens manager Rötger Arnold van Gebrauchtwagen.de is de omvang van de korting maatgevend voor de beslissing. "Zo’n veertig procent van de ondervraagden wil een prijsvoordeel van minimaal twintig procent vergeleken met de reguliere dealer. Die eis geldt vooral in de hogere prijsregionen, zeg maar het niveau Audi. Daarentegen zegt een derde van de mensen die in zijn voor een Volkswagen of Opel al vanaf tien procent prijsvoordeel de dealer opzij te schuiven. Heel anders reageren de Renault-klanten: slechts tien procent is te porren voor online kopen, maar pas vanaf veertig procent korting.
ja maar wel zeker eerst bij de dealer kijken , proefrijden… Net als die lease rijders waarvan de auto toch centraal ingekocht wordt….
Zal niet alleen afhangen van het % korting maar ook van het gewilde merk en de prijscategorie. Bovendien zullen fabrikanten en importeurs moeten bepalen of hun merk geassocieerd moet gaan worden met een Mediamarkt of Marktplaats.
Kortom, het huidige retailmodel heeft zijn langste tijd gehad. In andere branches wordt gewerkt met nieuwe verdien modellen. De autobranche loopt achter!