Nieuwe baas Volvo Cars gaat focussen op kosten

De nieuwe topman van Volvo Cars, Hakan Samuelsson, heeft zich als prioriteit gesteld strikt op de kosten te letten om in ieder geval nog break-even te draaien.

Samuelsson komt van truckfabrikant MAN. Hij is nog bezig met z’n plan voor Volvo maar het lijkt erop dat arbeidsplaatsen verloren zullen gaan omdat hij studie maakt van de arbeidsplaatsen in zowel administratieve functies als in de productie, aldus Financial Times. De zaak is gecompliceerd omdat Volvo de schaalgrootte mist die bijvoorbeeld BMW, Audi en Mercedes wel hebben. Volvo verkocht een kleine 350 duizend auto’s in de eerste tien maanden, zes procent minder dan vorig jaar. Ter vergelijk: BMW verkocht 1,35 miljoen eenheden in negen maanden tijd. "Het is een grote uitdaging nieuwe platforms te ontwikkelen en in nieuwe niches te duiken. Maar om dat met zulke geringe aantallen gefinancierd te krijgen, is heel erg moeilijk", aldus analist Arndt Ellinghorst van Credit Suisse in The Financial Times. Hij wijste erop dat Volkswagen 1,1 miljoen auto’s van één model maakt (de Passat, red).
Samuelsson nam de scepter over van Stefan Jacoby die twee jaar lang de ceo was van Volvo Cars. Jacoby kreeg vorige maand gezondheidsproblemen maar zijn ontslag zou niet daardoor zijn veroorzaakt. Volvo motiveerde de vervanging de Jacoby met de slechte financiële prestaties van Volvo Cars en de zwakke positie in China, thuismarkt van eigenaar Geely.  De andere dochteronderneming van Geely, het Britse Mangalese Bronze, dat de beroemde London Cab bouwt, staat er nog veel slechter voor en heeft uitstel van betaling aangevraagd. Volvo vecht voor zijn winstgevendheid, gezien de aandacht die Samue

lsson heeft voor de kosten en gezien de recente productiestops in Zweden en België. Volvo Cars boekte een nettoverlies van 254 miljoen kronen (38 miljoen dollar) over het eerste halve jaar van 2012. Op operationeel niveau was er nog wel een winstje van 239 miljoen kronen, maar die was 84 procent lager dan in dezelfde periode van vorig jaar.

Nieuwe baas Volvo Cars gaat focussen op kosten - Automobielmanagement.nl

Nieuwe baas Volvo Cars gaat focussen op kosten

De nieuwe topman van Volvo Cars, Hakan Samuelsson, heeft zich als prioriteit gesteld strikt op de kosten te letten om in ieder geval nog break-even te draaien.

Samuelsson komt van truckfabrikant MAN. Hij is nog bezig met z’n plan voor Volvo maar het lijkt erop dat arbeidsplaatsen verloren zullen gaan omdat hij studie maakt van de arbeidsplaatsen in zowel administratieve functies als in de productie, aldus Financial Times. De zaak is gecompliceerd omdat Volvo de schaalgrootte mist die bijvoorbeeld BMW, Audi en Mercedes wel hebben. Volvo verkocht een kleine 350 duizend auto’s in de eerste tien maanden, zes procent minder dan vorig jaar. Ter vergelijk: BMW verkocht 1,35 miljoen eenheden in negen maanden tijd. "Het is een grote uitdaging nieuwe platforms te ontwikkelen en in nieuwe niches te duiken. Maar om dat met zulke geringe aantallen gefinancierd te krijgen, is heel erg moeilijk", aldus analist Arndt Ellinghorst van Credit Suisse in The Financial Times. Hij wijste erop dat Volkswagen 1,1 miljoen auto’s van één model maakt (de Passat, red).
Samuelsson nam de scepter over van Stefan Jacoby die twee jaar lang de ceo was van Volvo Cars. Jacoby kreeg vorige maand gezondheidsproblemen maar zijn ontslag zou niet daardoor zijn veroorzaakt. Volvo motiveerde de vervanging de Jacoby met de slechte financiële prestaties van Volvo Cars en de zwakke positie in China, thuismarkt van eigenaar Geely.  De andere dochteronderneming van Geely, het Britse Mangalese Bronze, dat de beroemde London Cab bouwt, staat er nog veel slechter voor en heeft uitstel van betaling aangevraagd. Volvo vecht voor zijn winstgevendheid, gezien de aandacht die Samue

lsson heeft voor de kosten en gezien de recente productiestops in Zweden en België. Volvo Cars boekte een nettoverlies van 254 miljoen kronen (38 miljoen dollar) over het eerste halve jaar van 2012. Op operationeel niveau was er nog wel een winstje van 239 miljoen kronen, maar die was 84 procent lager dan in dezelfde periode van vorig jaar.