Normaal gesproken, worden in de laatste maand van het jaar de voorraden verkocht met korting en/of speciale incentives. Nu binden met name de twee leiders in het segment, BMW en Mercedes, de strijd aan. BMW, vorig jaar de nummer 1, is er veel aan gelegen de titel te prolongeren. BMW verkocht tot en met oktober in de VS bijna 213 duizend auto’s en loopt daarmee bijna drieduizend auto’s achter op Mercedes. Beide Duitse merken zijn nu al met een agressieve campagne van start gegaan – ruim drie weken eerder dan normaal.

BMW maakte vorige maand bekend een aantal voor Europa bestemde auto’s naar Amerika te zullen exporteren en biedt op sommige modellen kortingen aan, oplopend tot 3,5 mille of soms nog meer. Mercedes komt met dergelijke bedragen om bestaande klanten binnenkoord te houden en vreemdmerkrijders binnen te halen. Audi doet dit nog niet maar biedt leaseklanten aan de eerste termijnbetaling voor eigen rekening te zullen nemen, of een rente van 1.9 procent voor de financiering van sommige modellen. Ook Cadillac, Lexus en Lincoln hebben zich in de strijd gemengd en proberen elkaars klanten en die van de Duitse premiummerken binnen te halen.

In Azië gaat de strijd om de eerste plaats tussen BMW, Audi en Mercedes. Uiteindelijk zullen de markten in de VS en Azië grote invloed hebben wie zich straks wereldwijd het nummer 1 luxemerk van 2012 mag noemen.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding