Dat is de dealervereniging overeengekomen met het bedrijf, meldt vakblad Automobilwoche. Het mes moet op die manier aan twee kanten snijden, aangezien ook Mercedes er belang bij heeft dat zijn verkoopnetwerk overeind blijft.

De Mercedes-dealervereniging in Duitsland telt 96 leden. De ondersteuning is volgens hun zegsman  Peter Ritter nodig omdat de grote concurrentiedruk heeft geleid tot een sterke prijs- en margevermindering. In 2008 kwam er voor de destijds bijna honderd dealers al een hulppakket van 63 miljoen euro. Het jaar erna gevolgd door een financiële injectie van Mercedes ter grootte van 42 miljoen euro en de bereidheid eventuele restwaarderisico’s te dragen. Overigens is het nagestreefde rendement van alle dealeractiviteiten – zowel nieuwverkoop als occasionhandel en onderhoud –  twee procent. Waarschijnlijk zal echter het gemiddelde dit jaar uitkomen op één procent.

Daimler verkocht vorig jaar in Duitsland 291.261 personenauto’s van Mercedes en Smart, 0,7 minder dan in 2010. In de eerste tien maanden van dit jaar is er tot nu toe een lichte plus vergeleken met dezelfde periode in 2011. Komend jaar mikken de Mercedes-dealers op een volumegroei van tien procent; vooral de nieuwe A-klasse moet de afzet een duw in de rug geven. Tussen nu en 2020 wil Mercedes weer de meest winstgevende premiumfabrikant worden en in dat opzicht BMW en Audi passeren.