Dat is vier procent meer dan vorig jaar. Duitse fabrikanten nemen daarvan rond de twintig procent voor hun rekening. "In dit jaar konden de Duitse autofabrikanten tot nu toe hun marktaandeel in West-Europa, in de VS, in Zuid-Amerika, in Rusland en in China verder opvoeren,” aldus een tevreden voorzitter Matthias Wissmann van het Verbandes der Deutschen Automobilindustrie VDA. Drie van de vier in Duitsland gebouwde auto’s is nu bestemd voor de export. Een groot deel daarvan hoort bovendien thuis in het premiumsegment. "Dat is de wezenlijke basis voor het succes van onze industrie. Alleen in de autofabricage hangt elke tweede arbeidsplaats af van het premiumsegment. Wie dan ook denkt dat hij in alle openbaarheid premiumauto’s politiek moet afkraken, brengt schade toe aan industrieland Duitsland en haar werknemers,” aldus Wissmann.

Het tweesporenbeleid van de Duitse autosector blijkt volgens Wissmann ook uit de ‘consequente internationalisering’. Zowel fabrikanten als toeleveranciers hebben vroegtijdig de kansen gezien en fabrieken in groeiregio’s opgericht. ‘’Met onze aanwezigheid in Noord- en Zuid-Amerika, in China, Rusland en Oost-Europa hebben we ook de werkgelegenheid in eigen land gestabiliseerd en uitgebouwd.”