Crisis speelt Duitse merken in de kaart

De Duitse automerken staan op de financiële markten veel beter aangeschreven dan hun door de crisis zwaar getroffen collega’s elders in Europa zoals Peugeot/Citroen of Fiat. Dat betekent dat de Duitsers tegen een historisch lage rente geld kunnen lenen en vervolgens zelf hun klanten die een auto willen financieren zo’n lage – of helemaal geen – rente kunnen aanbieden.

De Duitse zakenkrant Handelsblatt berekent dat VW, BMW en Daimler momenteel nauwelijks twee procent rente zouden hoeven te betalen op uitstaande bedrijfsleningen. Met name VW geeft dat voordeel door aan de autokopers door hen een renteloze financiering aan te bieden als ze maar een nieuwe auto willen aanschaffen. Dat is belangrijk omdat nog altijd zo’n driekwart van de autokopers een financiering nodig heeft.

Fiat maar zeker de Franse merken kunnen niet tegen dat soort aanbiedingen op omdat ze zelf meer moeten neertellen voor hun bedrijfsfinanciering, aldus Handelsblatt. De financiële tak van PSA Peugeot Citroen staat er zelfs zo slecht voor dat de Franse staat onlangs te hulp moest schieten, iets wat de banken en andere geldverstrekkers uiteraard direct doorberekenen in hun rentepeil. PSA moet nu dan ook 8,5 procent betalen als het geld van buiten wil aantrekken terwijl dat bij Fiat op 7,7 zit en bij Renault op een wat gunstiger 4,5 procent. De sterke positie van de Duitsers is duidelijk af te lezen uit de Europese autostatistiek waar VW de schade beperkt kan houden tot een min van vier procent en BMW op een min van vijf procent uitkomt.  

Crisis speelt Duitse merken in de kaart - Automobielmanagement.nl

Crisis speelt Duitse merken in de kaart

De Duitse automerken staan op de financiële markten veel beter aangeschreven dan hun door de crisis zwaar getroffen collega’s elders in Europa zoals Peugeot/Citroen of Fiat. Dat betekent dat de Duitsers tegen een historisch lage rente geld kunnen lenen en vervolgens zelf hun klanten die een auto willen financieren zo’n lage – of helemaal geen – rente kunnen aanbieden.

De Duitse zakenkrant Handelsblatt berekent dat VW, BMW en Daimler momenteel nauwelijks twee procent rente zouden hoeven te betalen op uitstaande bedrijfsleningen. Met name VW geeft dat voordeel door aan de autokopers door hen een renteloze financiering aan te bieden als ze maar een nieuwe auto willen aanschaffen. Dat is belangrijk omdat nog altijd zo’n driekwart van de autokopers een financiering nodig heeft.

Fiat maar zeker de Franse merken kunnen niet tegen dat soort aanbiedingen op omdat ze zelf meer moeten neertellen voor hun bedrijfsfinanciering, aldus Handelsblatt. De financiële tak van PSA Peugeot Citroen staat er zelfs zo slecht voor dat de Franse staat onlangs te hulp moest schieten, iets wat de banken en andere geldverstrekkers uiteraard direct doorberekenen in hun rentepeil. PSA moet nu dan ook 8,5 procent betalen als het geld van buiten wil aantrekken terwijl dat bij Fiat op 7,7 zit en bij Renault op een wat gunstiger 4,5 procent. De sterke positie van de Duitsers is duidelijk af te lezen uit de Europese autostatistiek waar VW de schade beperkt kan houden tot een min van vier procent en BMW op een min van vijf procent uitkomt.