Dat blijkt uit cijfers die het Duitse concern afgelopen vrijdag publiceerde. De verkoop steeg sinds begin dit jaar met 10,4 procent tot 8,29 miljoen voertuigen. In heel 2011 verkocht het grootste autoconcern van Europa wereldwijd 8,27 miljoen wagens. In november zag het bedrijf uit Wolfsburg de verkoop met 11,7 procent toenemen tot 794.500 auto’s in vergelijking met een jaar eerder.

We hebben al meer voertuigen verkocht na 11 maanden dan in heel 2011. Dat is een uitstekende prestatie, zeker gezien de moeizame situatie op sommige Europese markten", aldus verkoopdirecteur Christian Klingler. Inmiddels behoort een kwart van de auto’s die in de EU worden verkocht tot het Volkswagen concern.

De verkoop van het hoofdmerk Volkswagen lag sinds begin dit jaar 11,2 procent hoger op 5,33 miljoen voertuigen. Vooral in Noord-Amerika en het Verre Oosten ging de verkoop flink omhoog. In West Europa (exclusief Duitsland) zakte de verkoop met 6 procent. Op de Duitse thuismarkt ging de verkoop daarentegen met 3,4 procent omhoog.

De premiumdochter Audi zag de verkoop dit jaar met 12,7 procent stijgen tot 1,34 miljoen auto’s. Bij Skoda klom de verkoop met 6,9 procent, maar bij Seat was een daling te zien van 8,2 procent.