De nieuwe ceo, sinds kort de opvolger van de Duitser Stefan Jacoby, introduceert maatregelen om de verkoop in China te bevorderen. De Chinees-Zweedse fabrikant moet een kloof van twee jaar overbruggen want pas dan komen er nieuwe modellen. Samuelsson zegt in een interview met The Financial Times dat de verkopen in China de komende jaren cruciaal zijn nu de verkoop in Europa de laatste maanden zo inzakt. Europa is de grootste markt voor Volvo.  "We moeten zien dat we deze twee jaren doorkomen. De markt in Europa zakt heel snel in elkaar en in de laatste twee maanden gaat het nog sneller naar beneden."

De verkopen in China vallen tot dusver tegen, ondanks dat Volvo nu Chinees eigendom is. In elf maanden tijd verkocht Volvo nog geen 38 duizend auto’s in China, negen procent minder dan vorig jaar in dezelfde periode.  BMW bijvoorbeeld verkocht 296 duizend auto’s in China, dat is 37 procent meer.  Samuelsson stelt drie stappen voor om de verkoop te stimuleren.  Ten eerste wil hij het sterke punt van veiligheid beter over het voetlicht brengen. Ten tweede wil hij de verkooporganisatie trainen ("ze moeten beter kunnen overtuigen")  en ten derde wil hij dealerschappen openen in steden waarin Volvo nu niet is vertegenwoordigd.  Het doel is minstens zo hard te groeien als de rest van de premiummerken.  "Ik verwacht over zes maanden verbeteringen.  Dat zou goed zijn want we hebben het nodig."

Voor de Europese markt heeft Samuelsson als doel zijn marktaandeel te verdedigen, wat betekent dat de verkoopcijfers zullen dalen omdat de totale markt krimpt. In de VS is een soortgelijke daling waarschijnlijk.  De verloren verkopen van twintigduizend auto’s sinds het aantreden van Samuelsson in oktober, moeten worden gecompenseerd door kostenbesparingen van minstens een miljard kronen (150 miljoen dollar). "Consultants, it, advertenties, pr …  alles wordt beknot om de focus te kunnen verleggen naar de ontwikkeling van nieuwe producten voor eind 2014 en 2015. We zullen de komende tijd heel streng zijn op de kosten."  Samuelsson zegt ook dat het heel héél moeilijk zal zijn om zelfs op operationeel niveau een positief resultaat te behalen dit jaar.  "Voor volgend jaar is de doelstelling nog steeds en break-even maar ook dat zal heel moeilijk zijn."  Hij maakt zich geen illusie over de omvang van de taak die de voormalige MAN-chef op zich heeft genomen.  "Er is geen enkele reden om te denken dat we nog een tweede kans krijgen. We moeten het nu goed doen om onze toekomst veilig te stellen."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding