Zowel Chinese als buitenlandse autofabrikanten willen graag een lossere houding ten opzichte van het kopen van auto’s in China, een land dat zich van andere landen onderscheidt door zijn financiële conservatisme. Sommige automerken hebben inmiddels financieringsmaatschappijen opgericht in de hoop dat consumptief krediet eenzelfde gaat spelen als in Europa en de VS. Daarmee zou de vraag naar hun producten worden aangejaagd, aldus een analyse in The Financial Times.

In China worden zelfs de huizen cash betaald, dus een auto contant betalen is niet gek.  Maar het idee van kopen op krediet begint aan te slaan bij de jongere generatie, hoewel ouderen het maken van schulden verafschuwen.

Vijf jaar geleden was het aandeel van op krediet gekochte auto’s minimaal  maar het begint te veranderen, aldus analisten ter plekke.  Mevrouw Chan wordt als voorbeeld genoemd. Zij zegt dat ze wel contant kon betalen maar ervoor gekozen heeft een autofinanciering te nemen omdat een lokale bank een rentevrije lening aanbood bij een dealeractie. Ze kocht een auto van 32 duizend dollar, met een lening van 19 duizend dollar.  "De overgrote meerderheid van de Chinese autokopers betaalt cash in één keer", aldus John Lawler, de baas van Ford Groot-China in Financial Times.  Maar hij zegt ook dat de voordelen van financiering toch wel steeds beter worden begrepen.  

GM is in China marktleider dankzij het bedrijf GMAC-SAIC Automotive Finance en heeft zijn klantenbestand sinds 2010 zien stijgen tot negenhonderdduizend in de afgelopen zomer.  GMAC zegt dat de markt van financieringen sneller groeit dan de autoverkoop en verwacht dat de marktpenetratie van autofinancieringen in 2020 zo’n dertig procent zal zijn. Minsheng Bank heeft een rapport openbaar gemaakt waarin men stelt dat uitstaande consumentenleningen voor auto’s een totaal bevatten van driehonderd miljard yuan (8,6 miljard euro), waarvan ongeveer een kwart komt van autofinancieringsbedrijven, een kwart van credit card-bedrijven en veertig procent van commerciële banken. Dat is twee keer zoveel als in 2010 en het bedrag zou de duizend miljard yuan (en kleine dertig miljard euro) kunnen overtreffen binnen nu en tien jaar.

"De Aziatische houding ten opzichte van krediet is heel anders dan in Europa en de VS. Zelfs in Japan is het aandeel nog lager dan vijftig procent.  Daarom is een aandeel van veertig procent voor China mogelijk het maximum", aldus analist Bill Russo in het artikel. Kirk Cordill, de baas van het financieringsbedrijf van BMW  in China (een joint venture met Brilliance) stelt dat het opbouwen van een financieringshistorie van potentiële kopers moeilijk is. "Soms moeten we zelfs gaan controleren of de klanten wel echt wonen op het adres dat ze opgeven."  Anderzijds zegt Klaus paur (Ipsos Automotive Research) dat er in de laatste vijf jaar heel veel is veranderd. "Er is een enorme verandering geweest in hoe de mensen in China in het leven staan en dit strekt zich uit naar het kopen en gebruiken van een auto en naar het financieren van een auto. Dat is een enorme verandering."

 

    

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding