In de eerste helft van 2012 was er zoals verwacht sprake van een stijging van 0,7 procent. In de tweede helft daalde het aantal registraties echter met een veel sterker dan voorziene zeven procent. Analisten zijn vooral verrast door de afname in de particuliere markt. "Een verbeterd consumentenvertrouwen, een aantrekkende banenmarkt, stijgende lonen en een lage inflatie waren kennelijk onvoldoende redenen voor Duitsers om een nieuwe auto aan te schaffen".

Men verwacht dat de ontwikkeling van de automarkt ook dit jaar in belangrijke mate bepaald zal worden door een succesvolle aanpak van de Europese schuldencrisis. "Als we er in slagen om de situatie te stabiliseren en het consumentenvertrouwen ook een steentje bijdraagt, dan zullen we uitkomen op meer dan drie miljoen registraties, oplopend tot het niveau dat we in 2012 zagen", aldus een woordvoerder.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding