Dat meldde de Franse krant Le Monde op zijn website op basis van informatie van medewerkers van het Ministerie van Financiën en uit de omgeving van president Hollande. Men wil een blok vormen tegen marktleider Volkswagen. Peugeot Citroën is in Europa de nummer twee. In februari 2012 sloten PSA Peugeot Citroën en Opel-moeder General Motors een strategische alliantie, waarbij GM zeven procent van de aandelen PSA verwierf. Daarna werd veel gespeculeerd over een fusie tussen PSA en Opel maar volgens Le Monde zou men bij het Franse Ministerie van Financiën denken dat daarvan alleen sprake kan zijn als Peugeot Citroën de GM-dochter Opel gewoon opkoopt. President Hollande en zijn ministers zijn bang dat de Duitsers via een prijzenoorlog PSA nog verder in het defensief zullen drukken, mogelijk resulterend in een totale uitschakeling. PSA wordt door de Franse regering als te klein en te zwak gezien om de strijd met Volkswagen in z’n eentje te kunnen winnen. Krachtenbundeling met Opel is dus het devies en omdat de Fransen nooit zullen accepteren dat zij de onderliggende partij worden, is er maar één optie: overname van Opel. Waarbij de vraag natuurlijk is hoe dat zou moeten worden gefinancierd want het Franse concern zal tot 2014 naar verwachting per maand honderden miljoenen verbranden. Maar aangezien de Franse minister van Financiën zich met de kwestie bemoeit, zal de Staat vermoedelijk bijspringen. Eind oktober heeft de Franse regering nog een lening van zeven miljard euro ter beschikking gesteld voor de financiële tak van PSA Peugeot Citroën.  Afgelopen december is tussen PSA en GM een nadere afspraak gemaakt over gemeenschappelijke inkoop van onderdelen en componenten en ontwikkeling van auto’s. (dpa/ Le Monde / Automobilwoche / Autinternationaal)