Afzet Peugeot Citroën onder 3 mln auto’s gebleven

PSA Peugeot Citroën heeft de wereldwijde verkopen van nieuwe auto’s vorig jaar met 8,8 procent zien dalen. De Franse autobouwer is daarmee met 2,82 miljoen nieuwe auto’s voor het eerst in tijden onder de grens van drie miljoen auto’s gebleven. “Peugeot Citroën heeft de volle kracht van de neergang in de Europese markt gevoeld”, aldus topman Frédéric Saint-Geours.

De daling is vooral te wijten aan de moeilijke automarkt in Europa (dertig landen). In Spanje en Italië maar de laatste maanden ook in Frankrijk zelf vertonen de autoverkopen scherpe dalingen. Elders gaat het iets beter voor PSA, waardoor het aandeel buiten Europa in de verkopen ook van 33 naar 38 procent is gestegen. Het doel is dat percentage tegen 2015 op vijftig procent te krijgen. China en Rusland doen het goed, maar in Zuid-Amerika moest PSA, ondanks een flink groeiende automarkt, terrein prijsgeven. Bovendien heeft Peugeot Citroën de verkoop van ckd-units (completely knocked down = alle onderdelen aanleveren voor assemblage ter plaatse) in Iran vanaf februari 2012 uitgesteld in verband met internationale regelgeving. Dat is slecht voor de afzte van PSA want in 2011 werden in Iran 458 duizend ckd’s verkocht. Daarom is de totale afzet van nieuwe auto’s plus cdk’s met 16,5 procent gedaald tot 2,96 miljoen eenheden.   

Directeur van de merken Peugeot en Citroën is Frédéric Saint-Geours. "Peugeot Citroën heeft de volle kracht van de aanhoudende daling op de Europese automarkten gevoeld. Die situatie maakt onze internationaliseringstrategie noodzakelijker dan ooit. We hebben onze wereldwijde expansie in 2012 opgevoerd en we zullen daarmee in 2013 doorgaan, met een toenemende aanwezigheid in China, Latijns-Amerika en Rusland. Dit jaar zal voor Europa opnieuw moeilijk maar we hebben innovatieve en aantrekkelijke auto’s te bieden. We zullen ook een oppepper krijgen van de nieuwe lanceringen en het grootste aantal nieuwe Peugeot- en Citroën-modellen uitbrengen dat we ooit hebben gedaan in één jaar tijd.”

PSA Peugeot Citroën verwacht dat 2013 een verdere krimp van drie tot vijf procent op de Europese markt zal laten zien. De groep zal zijn zogenoemde ‘upmarket-strategy’ verder doorzetten met verschillende nieuwe modellen, zoals de DS3 Cabrio, de Peugeot 208 GTI, 208 XY en de 2008. Op het gebied van de bestelauto’s heeft Peugeot Citroën opnieuw het Europese marktleider verworven, met 20,8 procent.    

 

Afzet Peugeot Citroën onder 3 mln auto’s gebleven - Automobielmanagement.nl

Afzet Peugeot Citroën onder 3 mln auto’s gebleven

PSA Peugeot Citroën heeft de wereldwijde verkopen van nieuwe auto’s vorig jaar met 8,8 procent zien dalen. De Franse autobouwer is daarmee met 2,82 miljoen nieuwe auto’s voor het eerst in tijden onder de grens van drie miljoen auto’s gebleven. “Peugeot Citroën heeft de volle kracht van de neergang in de Europese markt gevoeld”, aldus topman Frédéric Saint-Geours.

De daling is vooral te wijten aan de moeilijke automarkt in Europa (dertig landen). In Spanje en Italië maar de laatste maanden ook in Frankrijk zelf vertonen de autoverkopen scherpe dalingen. Elders gaat het iets beter voor PSA, waardoor het aandeel buiten Europa in de verkopen ook van 33 naar 38 procent is gestegen. Het doel is dat percentage tegen 2015 op vijftig procent te krijgen. China en Rusland doen het goed, maar in Zuid-Amerika moest PSA, ondanks een flink groeiende automarkt, terrein prijsgeven. Bovendien heeft Peugeot Citroën de verkoop van ckd-units (completely knocked down = alle onderdelen aanleveren voor assemblage ter plaatse) in Iran vanaf februari 2012 uitgesteld in verband met internationale regelgeving. Dat is slecht voor de afzte van PSA want in 2011 werden in Iran 458 duizend ckd’s verkocht. Daarom is de totale afzet van nieuwe auto’s plus cdk’s met 16,5 procent gedaald tot 2,96 miljoen eenheden.   

Directeur van de merken Peugeot en Citroën is Frédéric Saint-Geours. "Peugeot Citroën heeft de volle kracht van de aanhoudende daling op de Europese automarkten gevoeld. Die situatie maakt onze internationaliseringstrategie noodzakelijker dan ooit. We hebben onze wereldwijde expansie in 2012 opgevoerd en we zullen daarmee in 2013 doorgaan, met een toenemende aanwezigheid in China, Latijns-Amerika en Rusland. Dit jaar zal voor Europa opnieuw moeilijk maar we hebben innovatieve en aantrekkelijke auto’s te bieden. We zullen ook een oppepper krijgen van de nieuwe lanceringen en het grootste aantal nieuwe Peugeot- en Citroën-modellen uitbrengen dat we ooit hebben gedaan in één jaar tijd.”

PSA Peugeot Citroën verwacht dat 2013 een verdere krimp van drie tot vijf procent op de Europese markt zal laten zien. De groep zal zijn zogenoemde ‘upmarket-strategy’ verder doorzetten met verschillende nieuwe modellen, zoals de DS3 Cabrio, de Peugeot 208 GTI, 208 XY en de 2008. Op het gebied van de bestelauto’s heeft Peugeot Citroën opnieuw het Europese marktleider verworven, met 20,8 procent.