Dat bleek uit de verkoopcijfers die beide bedrijven vandaag (donderdag) bekendmaakten. De wereldwijde verkoop van BMW (met ook de merken Mini en Rolls-Royce) steeg vorig jaar met bijna 11 procent tot ruim 1,84 miljoen auto’s. Bij Audi, dochterbedrijf van Volkswagen, klom de verkoop met 11,7 procent tot meer dan 1,45 miljoen wagens. Beide autofabrikanten gaven aan voor 2013 op een verdere verkoopgroei te rekenen.

Daimler, moederbedrijf van Mercedes-Benz, Smart en Maybach, maakte eerder al bekend dat in 2012 het recordaantal van 1,42 miljoen auto’s is verkocht, een stijging van 4,5 procent.

De Duitse autoconcerns doen vooral goede zaken in China en de Verenigde Staten. Audi en BMW lieten onlangs weten dat in 2012 de Chinese verkoop naar nieuwe records is gestegen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding