Volvo Cars, eigendom van het chinese Geely, verkocht vorig jaar 422 duizend auto’s, ruim zes procent minder dan in 2011. Maar in China ging het met elf procent naar beneden en in de maand december zelfs met een kwart. De directie in Gothenburg zegt hierover in Financial Times: "De concurrentie zal in 2012 naar verwachting net zo hevig zijn als in 2011 omdat autofabrikanten proberen hun marktaandelen vast te houden en zoeken naar volume terwijl de economische situatie instabiel blijft." Volgens Volvo wordt 2013 daarom een uitdagend jaar in termen van marge en groei. Volvo raakt achterop bij andere premiummerken zoals BMW en Audi, die beide wel profiteren van de enorme groei in China. Ondertussen snijdt topman Hakan Samuelsson in de productie en in de kosten om te proberen break-even te draaien. Hij moet de periode overbruggen naar eind 2014, als er nieuwe modellen van Volvo op de markt komen.   

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding