De aangekondigde krimp komt neer op zo’n veertien procent van de totale hoeveelheid personeel in eigen land. Medio vorig jaar kondigde concurrent/landgenoot PSA al aan een streep te zullen zetten door achtduizend banen.

De winst staat bij Renault sterk onder druk, reden om flink te gaan bezuinigen. Door arbeidsplaatsen te schrappen, hoopt de fabrikant tot eind 2016 circa vierhonderd miljoen euro minder kwijt te zijn aan (personeels)kosten. Zonder tegenmaatregelen dreigt Renault binnenkort niet meer winstgevend te kunnen produceren. Van de 7500 te schrappen banen zullen zo’n 1800 niet langs de weg van pensioen of natuurlijk verloop gerealiseerd kunnen worden. Omscholing is een van de oplossingen die de autofabrikant in gedachten heeft.  

Renault heeft wereldwijd zo’n 130 duizend mensen op de loonlijst staan. Van hen werkt zestig procent in Europa, verdeeld over de merken Renault, Dacia, Samsung en enkele dochterbedrijven.

Ook Renault kampt met de dalende verkopen op de Europese automarkt. Voor 2013 zijn de perspectieven evenmin gunstig: CEO Carlos Ghosn gaat uit van drie procent krimp. Sinds 2009 lijdt de sector ieder jaar verlies. Plannen om in Frankrijk fabrieken te sluiten zouden er niet zijn, stelt Ghosn.