Dat blijkt uit onderzoek van de universiteit Duisburg-Essen, waarvan de resultaten afgelopen zondag naar buiten zijn gebracht.

De genoemde autobouwers brachten bij elkaar 959.000 auto’s aan de man in de Volksrepubliek. In geen enkele andere markt ter wereld wisten zij zo’n groot aantal bolide’s te slijten. Zo kwam de verkoop in thuismarkt Duitsland op 882.000 voertuigen, en die in de Verenigde Staten op 837.000 stuks.

Het belang van China als afzetmarkt voor Duitse auto’s uit het duurdere segment is de laatste jaren sterk gegroeid. In 2005 lag het aantal verkochte auto’s door de vier grootste luxemerken nog op 104.000. Sindsdien steeg de verkoop met gemiddeld 37 procent per jaar.

Onderzoeker Ferdinand Dudenhoffer verwacht dat de Chinese markt ook de komende jaren nog in belang zal toenemen. Dit jaar zullen de grote vier uit Duitsland volgens hem voor het eerst meer dan 1 miljoen wagens verkopen in China.

Ook in de Verenigde Staten winnen Duitse luxewagens aan populariteit. BMW, Audi, Mercedes en Porsche zijn daardoor minder afhankelijk van de zwakke Europese markt dan fabrikanten die goedkopere modellen maken, zoals Opel, Renault, Peugeot en Fiat.