Bloomberg zegt in het bezit te zijn van een brief van Saab aan onderdelenleveranciers. De verkoop van de modellen is bedoeld om Saab te helpen met de overschakeling naar elektrische modellen. Later dit jaar wil men ook de 9-3X stationwagon bouwen en een e-model gebaseerd op de 9-3, daarna is het doel in 2016 minimaal 120 duizend elektrische auto’s per jaar te bouwen. 

De productielijnen in Trollhättan liggen al bijna twee jaar stil maar de bewoners van het Zweedse stadje, waarvan zeven procent (3400 mensen) bij Saab werkte voordat het failliet ging, houden hoop op nieuwe kansen. Of de doorstart kansrijk is, hangt grotendeel af van de Chinese overheid die de verkoop van elektrische auto’s zou moeten stimuleren in het kader van het terugdringen van de luchtvervuiling. Volgens een vijfjarig ontwikkelingsplan voor elektrische auto’s wil China in 2015 zo’n vierhonderdduizend oplaadstations hebben in twintig grote steden. Volgens de China Association of Automobile Manufacturers streeft het land ernaar de verkoop van modellen op alternatieve energie van bijna dertienduizend exemplaten in 2012 op te voeren naar een half miljoen in 2015.