Infiniti heeft niet het resultaat gebracht wat Nissan-CEO Carlos Ghosn had gewild dat ’t zou brengen. Daarom had Ghosn tegen Palmer gezegd dat hij ‘zich van Infiniti kon ontdoen als hij dat wilde’.

"Eerlijk gezegd", vertelt Palmer in het interview, "hebben we Infiniti niet nodig. Het merk is 24 jaar geleden opgericht en in tegenstelling tot Toyota’s luxemerk Lexus heeft Infiniti nooit echt een eigen identiteit gehad. Het maakte gebruik van Nissanmodellen met een afwijkend design en eigen badges." Een voorbeeld is de 350Z, die Infiniti voerde als G35.

De beslissing over Infiniti is ten gunste van voortzetting uitgevallen, al zegt Palmer niet duidelijk wat daarvoor de redenen waren. Wel werd Johan de Nysschen bij Audi Noord-Amerika weggehaald om Infiniti nieuw leven in te blazen. Hij moest er ook voor zorgen dat de doelstelling voor 2017 – een half miljoen verkochte auto’s – zal worden gehaald.

Met de onthulling van de Q50 introduceerde Infiniti in Detroit de nieuwe strategie ten aanzien van de typenamen. De sedan gaat in het najaar de verouderde, maar nog steeds populaire G-serie vervangen. De Q50 is enigszins gebaseerd op de Emerg-E concept, die vorig jaar op het showtoneel verscheen. Het wordt het eerste model dat is ontwikkeld als onderdeel van de joint-venture tussen Nissan, Renault en de nieuwe partner Daimler.

Infiniti heeft nu eigen design- en engineeringafdelingen plus een nieuw hoofdkantoor in Hong Kong: het merk gaat zich nu ook richten op China. De afgelopen jaren liep de verkoop bij het merk niet zo goed, maar met bijna 22 procent meer verkochte auto’s in de VS was 2012 een stuk beter dan 2011.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding