Samuelsson hoopt erop dat de verdere neergang zal worden gecompenseerd door afzetgroei in de VS (+5%) en China (+7-8%). In de afgelopen jaren heeft Volvo danig achteruit geboerd. In plaats van de geplande 475 duizend eenheden verkocht men er in 2012 maar 420 duizend, en dat was alweer een min van zes procent in vergelijking tot 2011. Het bedrijf heeft er met forse bezuinigingen op gereageerd, vorig jaar al heeft Volvo duizend arbeidsplaatsen geschrapt.

Samuelsson zou ook in de productontwikkeling willen bezuinigen en projecten willen uitstellen. Wat wel prioriteit heeft, is de ontwikkeling van een nieuwe architectuur voor de auto’s. Die moet Volvo meer flexibiliteit verschaffen op het gebied van lengte en wielbasis. Met gemeenschappelijke modules voor alle modellen wil Volvo op de kosten besparen. Ook bij de motoren wordt het aanbod vereenvoudigd om de complexiteit sterk te reduceren. Binnenkort zal Volvo nog maar één viercilinder aanbieden, als diesel en als benzine. Hierdoor hoopt men bedrijfseconomisch tot betere schaalgroottes te komen.

Drie jaar geleden nam Geely het Zweedse Volvo over van Ford. De Chinezen zouden vooral van belang kunnen zijn voor de 40-serie. "Daarvoor hebben we iemand nodig die ons voor lange tijd ondersteunt", aldus Samuelsson. De topman is nog maar kort geleden bij Volvo Cars in dienst getreden als opvolger van Stefan Jacoby. Hij was ceo van truckfabrikant MAN. (bronnen: KFZ Betrieb / Automobil Produktion)