Het bureau vroeg aan 154 ‘verse’ geslaagden of ze recentelijk benaderd waren door een autobedrijf. Bij 77% was dat niet het geval, terwijl een op de drie jonge automobilisten aangaf juist zo’n aanbod te willen ontvangen.

Puls plaatst de resultaten in het perspectief van toenemende desinteresse voor auto’s bij jonge klanten. Uit diverse onderzoeken blijkt dat deze leeftijdscategorie meer belangstelling heeft voor een nieuwe smartphone. Reden voor Puls om eens te peilen wat de autobranche zelf onderneemt om geslaagden voor het rijexamen aan zich te binden. "Gezien de uitdaging op dit vlak is het verrassend om te constateren dat maar 23% van deze doelgroep actief wordt benaderd met een aanbieding", zegt Puls-directeur Konrad Weßner. Zeker wanneer blijkt dat met name mannen (39,4%) en kopers van een nieuwe auto (41%) open staan voor een offerte. Kia verleidt jonge bezitters van een rijbewijs met een korting tussen de 1800 en 2100 euro. "Om instappers voor zich te winnen zouden ook andere autofabrikanten of -dealers minstens moeten nadenken over creatieve aanbiedingen."