De 251 duizend auto’s die de Duitsers er wisten te verkopen betekenden een plus van 43 procent ten opzichte van januari 2012. Daarmee is Azië momenteel goed voor zo’n beetje de helft van de mondiale verkoop van het merk. Overigens was vorige maand China alleen al goed voor 235 duizend exemplaren (plus 47 procent). In de VS zette VW ruim tien procent meer nieuwe auto’s af.  

De resultaten op overzeese markten staan in schril contrast met de resultaten in Europa, waar de Wolfsburgers in januari bijna zeven procent minder afzet noteerden. Dat gemiddelde maskeert de grote verschillen tussen de diverse Europese regio’s: waar Duitsland een min van vier procent opleverde, scoorde Volkswagen in Oost- en Midden-Europa juist een plus van bijna negen procent. Nog negatiever was de verkoop in West-Europa (alle landen zonder Duitsland): 12,3 procent minder dan in januari 2012.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding