Goede netto winst kwam dus niet van de autodivisie maar voor een groot deel door de verkoop van de aandelen  in truckfabrikant AB Volvo, wat Renault 924 miljoen opleverde, en door de bijdragen van ‘de geassocieerde bedrijven’.  De omzet over 2012 is 3,2 procent lager uitgevallen dan over 2011 en kwam uit op 41,3 miljard euro, waarvan 39,2 miljard afkomstig was van de autodivisie. De omzet in Europa bleef 18 procent achter, de omzet in de rest van de wereld steeg met 9 procent. Op operationeel niveau boekte de groep een winst van 729 miljoen (1,8% van de omzet) terwijl dat in 2011 nog ruim een miljard was (2,6% van de omzet). 

Maar, zoals gezegd, in het resultaat zitten wel de bijdragen van de ‘geassocieerde bedrijven’  van anderhalf miljard euro (met name Nissan). De autodivisie scoorde een klein verlies (25 miljoen of 0,1%) op operationeel niveau. Dit heeft men tot dit relatief lage bedrag weten te beperken door kostenbesparingen door te voeren ter grootte van 528 miljoen euro en zeer strak te letten op personeel- en overheadkosten. Maar de omzet daalde met 743 miljoen door een lagere afzet en minder opbrengsten door de groeiende concurrentie in Europa. Topman Carlos Ghosn: "De globale automarkt is gekrompen maar  Renault profiteert van de groei buiten Europa. Die is bij ons goed voor meer dan de helft van de aankopen van Renault. In Europa is het moeilijk, vooral in Frankrijk."

Dochteronderneming  RCI Banque scoorde een winst van 754 miljoen euro, en voor de rest haalde de groep de nodige centen uit de bijdragen van de ‘geassocieerde bedrijven’. Dat zijn vooral Nissan (+1,234 miljard euro) en Avtovaz (+186 miljoen). Renault ving ook nog 924 miljoen euro voor de verkoop van zijn aandelen in truckfabrikant AB Volvo.   

Renault voorziet voor dit jaar dat de Europese markt onzeker blijven en met tenminste drie procent zal krimpen – de Franse markt met drie tot vijf procent. De wereldwijde automarkt van personenauto’s en bestelauto’s zal drie procent groeien, met vooral positieve resultaten in de BRIC-landen en de VS. Renault zegt daarom zijn strategie van ontwikkeling op de internationale markten te zullen doorzetten. In Europa wil de groep een hoger marktaandeel bereiken door nieuwe producten (Captur, Zoe, Clio Estate, New Logan) en door de volle impact van de introducties van de Clio IV en de nieuwe Sandero.  Als het niet nog veel erger wordt in Europa dan Renault verwacht, zijn de doelstellingen een groei van de afzet in aantallen en een positieve operationele marge bij de autodivisie.