Dat staat in een studie van het adviesbureau Roland Berger. "De oorzaken van de dreigende golf van ontslagen zijn het lage productievolume van auto’s in Europa, productieverbeteringen bij de toeleveranciers en de toenemende verplaatsing van productiecapaciteit naar lageloonlanden", aldus Marcus Berret, de automobielexpert van het betreffende bureau. Roland Berger ziet bij de toeleveranciers een overcapaciteit van 8 tot 10 procent. Die kan de komende jaren oplopen tot 15 procent als de ondernemingen geen adequate maatregelen nemen. Er staan niet alleen banen op de tocht bij de productieonderdelen van de toeleveranciers, maar ook op het departement onderzoek en ontwikkeling en bij de administratie, zo luidt de visie. De toestand bij toeleveranciers hangt nauw samen met wijzigingen in de autofabrieken waar ze aan leveren. Zo berekende de Universiteit van Hasselt dat bij de aangekondigde sluiting van de Ford fabriek in Genk niet alleen de 4.337 directe banen zullen verdwijnen, maar dat de werkgelegenheid bij toeleveranciers in heel Vlaanderen met 5.927 man personeel zal krimpen.