De baas van Qoros, Volker Steinwascher, beaamt in het Duitse brancheblad Automobilwoche dat de timing inderdaad slecht is. "Nee, het is eigenlijk niet het goede moment om in Europa aan te vallen."  Qoros heeft wel mee dat het er veel beter voor staat dan zijn voorgangers want het merk zet in op ‘made in Europe’ voor wat betreft design en engineering. De veiligheidsverantwoordelijke komt van Volvo, de designer van Mini en de bestuursvoorzitter van Volkswagen USA.  Men wil nog dit jaar de eerste auto’s in Europa verkopen – niet per se in Duitsland maar men gaat het eerst proberen in Oost-Europa. Maar op z’n laatst in 2015, als er naast de sedan ook een estate en een suv moeten zijn, wil men zich ook richten op het westerlijke deel van Europa. Men streeft ernaar een op de tien (in China) geproduceerde auto’s naar Europa te verschepen.  Het is dan eigenlijk een vorm van her-import omdat de auto’s zijn ontworpen in Duitsland en ontwikkeld bij Magna in Oostenrijk.

Qoros is een bedrijf van Chery en van Israel Cooperation. Het is een klein team en Steinwascher zelf is groot voorstander van uitbesteden bij toonaangevende toeleveranciers. Men produceert vervolgens in een kleine fabriek in China waar de loonkosten laag zijn, een concept zoals ook wordt toegepast bij laptops en iPhones. Maar daarmee is het nog geen succesvol automerk. De naam Qoros zou eerst met veel tamtam bekendgemaakt moeten worden – en zal eerst door de mensen geaccepteerd moeten worden. En dat kan moeilijk worden gezien de ervaringen met eerdere Chinese merken, met name op het gebied van de veiligheid. Volgens experts op het gebied van de Europese automarkt moet één procent marktaandeel als minimale voorwaarde worden gezien om de auto zichtbaar te maken op de weg – wat weer nodig is om de auto te verkopen. Het gaat bij één procent om aanzienlijk meer dan honderdduizend auto’s per jaar. De Chinese fabriek begint met een capaciteit van honderdvijftigduizend stuks, maar die zou kunnen worden uitgebreid naar het dubbele.

Topman Steinwascher ontkent niet dat er een gunstige instapprijs is van duidelijk onder de twintig mille, maar zijn ambities liggen in een andere prijsklasse. Met een merk als Dacia wil Quoros niet vergeleken worden. (dpa/automobilwoche)

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding