Topman Odell van Ford: Nog even doorbijten

De Europese automarkt zal nog 4 tot 5 jaar nodig hebben om terug op precrisis niveau te raken. Dat heeft de topman van Ford in Europa, Stephen Odell, in een interview laten weten.

Odell is de ‘kwade genius’ achter het plan om enkele fabrieken van het concern in onze marktregio te sluiten. Hij schat dat de Europese automarkt dit jaar zal uitkomen op 13 tot 14 miljoen vierwielers. Ford kampt momenteel net als enkele andere grote autofabrikanten al jaren met grote verliezen in Europa. Het bedrijf waarschuwde dat er dit jaar een tekort van 2 miljard dollar kan zijn, na een verlies van 1,75 miljard dollar in 2012. Odell noemt de sluiting van Ford Genk en 2 Britse fabrieken als oorzaken van het hogere verlies.

In 2015 wil Ford in Europa weer winstgevend zijn. Het merk denkt dit jaar haar positie op de automarkt te kunnen verdedigen met de gelifte Fiesta, de tweede generatie Kuga en de nieuwe kleine cross-over EcoSport. "Dit jaar zal 40 procent van ons productvolume nieuw zijn". Voor de nieuwe Mondeo is 2013 evenwel een verloren jaar. De vierde generatie had dit semester in productie moeten gaan, maar de eerste exemplaren zullen pas eind volgend jaar van de band rollen. En dan niet in Genk, maar in het Spaanse Valencia. De arbeidsonrust die dit besluit heeft veroorzaakt, heeft tot gevolg dat ook de productie van de S-Max en de Galaxy al maanden stil ligt, maar later deze maand moet de lopende band weer herstart worden.

Bron: Autointernationaal

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Topman Odell van Ford: Nog even doorbijten - Automobielmanagement.nl

Topman Odell van Ford: Nog even doorbijten

De Europese automarkt zal nog 4 tot 5 jaar nodig hebben om terug op precrisis niveau te raken. Dat heeft de topman van Ford in Europa, Stephen Odell, in een interview laten weten.

Odell is de ‘kwade genius’ achter het plan om enkele fabrieken van het concern in onze marktregio te sluiten. Hij schat dat de Europese automarkt dit jaar zal uitkomen op 13 tot 14 miljoen vierwielers. Ford kampt momenteel net als enkele andere grote autofabrikanten al jaren met grote verliezen in Europa. Het bedrijf waarschuwde dat er dit jaar een tekort van 2 miljard dollar kan zijn, na een verlies van 1,75 miljard dollar in 2012. Odell noemt de sluiting van Ford Genk en 2 Britse fabrieken als oorzaken van het hogere verlies.

In 2015 wil Ford in Europa weer winstgevend zijn. Het merk denkt dit jaar haar positie op de automarkt te kunnen verdedigen met de gelifte Fiesta, de tweede generatie Kuga en de nieuwe kleine cross-over EcoSport. "Dit jaar zal 40 procent van ons productvolume nieuw zijn". Voor de nieuwe Mondeo is 2013 evenwel een verloren jaar. De vierde generatie had dit semester in productie moeten gaan, maar de eerste exemplaren zullen pas eind volgend jaar van de band rollen. En dan niet in Genk, maar in het Spaanse Valencia. De arbeidsonrust die dit besluit heeft veroorzaakt, heeft tot gevolg dat ook de productie van de S-Max en de Galaxy al maanden stil ligt, maar later deze maand moet de lopende band weer herstart worden.

Bron: Autointernationaal

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding