Eckhard Scholz, voorzitter van de raad van bestuur van Volkswagen Nutzfahrzeuge, vindt het gezien de huidige economische situatie in West-Europa ‘een geweldige prestatie’. De crisis zou immers ook invloed hebben op de omzet van lichte bedrijfswagens. Volgens Scholz boekten de Volkswagen Amarok en de Crafter bovengemiddeld goede resultaten, terwijl de verkoopcijfers van de Caddy iets lager en die van de Transporter iets hoger uitvielen ten opzichte van 2011. De wereldwijde afzet van de Amarok steeg met bijna 27 procent tot 84 duizend exemplaren en leverde een belangrijke bijdrage aan de groei van Volkswagen Bedrijfswagens. Het aantal afgeleverde Crafters steeg met 24 procent tot 49 duizend voertuigen. De afzet van de Transporter steeg met bijna drie procent tot 160 duizend stuks. Van de Caddy werden wereldwijd 151 duizend exemplaren afgeleverd. Dat is een daling van 5,9 procent ten opzichte van 2011. De afzet van de Volkswagen Saveiro daalde met 2,3 procent tot 79,5 duizend voertuigen  terwijl er van de T2 in totaal 26 duizend exemplaren werden afgeleverd – een toename van 4,4 procent .

In Oost-Europa, Zuid-Amerika, het oostelijk deel van Azië en Oceanië werd een aanzienlijke groei gerealiseerd. In Zuid-Amerika groeide de afzet met bijna acht procent tot 148 duizend lichte bedrijfswagens en pick-ups. In Afrika nam de afzet van Volkswagen Bedrijfswagens zelfs toe met bijna achttien procent tot een kleine twintigduizend eenheden. In het oostelijke deel van Azië en Oceanië groeide de afzet met 62 procent tot negentienduizend voertuigen. In Oost-Europa steeg het aantal leveringen met veertien procent tot 42 duizend stuks in 2012. In veel West-Europese landen daalde de vraag naar lichte bedrijfswagens aanzienlijk. Ten opzichte van 2011 is het aantal registraties van lichte bedrijfswagens en pick-ups van alle merken nagenoeg elf procent gedaald.

Volkswagen Bedrijfswagens ontkwam niet aan de ontwikkelingen in de markt, maar was wel in staat zich positief te onderscheiden ten opzichte van de markt als geheel. In West-Europa, inclusief Duitsland, daalde de afzet van Volkswagen Bedrijfswagens met 1,8 procent tot 284 duizend voertuigen. In Duitsland noteerde Volkswagen Bedrijfswagens een afzet van 123 duizend voertuigen: een daling van 1,6 procent ten opzichte van 2011. Ondanks de dalende afzet groeide het marktaandeel. Volkswagen Bedrijfswagens was in 2012 niet alleen koploper op het gebied van voertuigregistraties in het segment van lichte bedrijfswagens en pick-ups (marktaandeel van 18,3 procent), maar wist ook het aandeel met 1,7 procentpunt te vergroten. Ook in Duitsland wist Volkswagen Bedrijfswagens zijn marktaandeel met 1,4 procentpunt tot 33,9 procent te vergroten.

Hoewel de wereldwijde omzet van Volkswagen Bedrijfswagens met ruim vijf procent steeg tot 9,45 miljard euro nam het bedrijfsresultaat af tot 421 miljoen euro, aanmerkelijk minder dan de 449 miljoen euro uit 2011. Scholtz: "We gaan door met het benutten van alle groeimogelijkheden die zich in Europa voordoen. Tegelijkertijd zullen we onze leidinggevende positie beschermen." Onderdeel daarvan zijn speciale edities zoals de Amarok Canyon, de CrossCaddy, de Caddy Jako-O en de Transporter Edition.