Belgen straffen Ford voor ‘Genk’

Ford heeft de afgelopen maand in België bijna veertig procent minder auto’s verkocht dan een jaar eerder. Het imago van het Amerikaanse merk heeft een flinke klap gekregen door de aanhoudende perikelen en publiciteit rond de sluiting van de autofabriek in Genk.

Doordat daar de afgelopen weken regelmatig gestaakt is, konden een aantal Ford-modellen ook niet of nauwelijks geleverd worden. Ford is nu gezakt naar een negende plaats bij de Belgische autoverkopen terwijl de Amerikanen vroeger altijd in de top drie stonden.

Ford deed het daarmee ook veel slechter dan de Belgische automarkt als geheel. Die vertoonde de afgelopen maand een daling met ruim elf procent. Behalve voor Ford waren er ook flinke klappen voor Audi, Citroen en Opel. Net als in veel andere landen blijft ook hier Hyundai/Kia de lijstaanvoerder met een plus van ruim veertig procent. Het eerste kwartaal blijft in België overigens nog net in de plus. Autofederatie Febiac is nu wel realistisch genoeg om voor het tweede kwartaal een daling te voorspellen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Belgen straffen Ford voor ‘Genk’ - Automobielmanagement.nl

Belgen straffen Ford voor ‘Genk’

Ford heeft de afgelopen maand in België bijna veertig procent minder auto’s verkocht dan een jaar eerder. Het imago van het Amerikaanse merk heeft een flinke klap gekregen door de aanhoudende perikelen en publiciteit rond de sluiting van de autofabriek in Genk.

Doordat daar de afgelopen weken regelmatig gestaakt is, konden een aantal Ford-modellen ook niet of nauwelijks geleverd worden. Ford is nu gezakt naar een negende plaats bij de Belgische autoverkopen terwijl de Amerikanen vroeger altijd in de top drie stonden.

Ford deed het daarmee ook veel slechter dan de Belgische automarkt als geheel. Die vertoonde de afgelopen maand een daling met ruim elf procent. Behalve voor Ford waren er ook flinke klappen voor Audi, Citroen en Opel. Net als in veel andere landen blijft ook hier Hyundai/Kia de lijstaanvoerder met een plus van ruim veertig procent. Het eerste kwartaal blijft in België overigens nog net in de plus. Autofederatie Febiac is nu wel realistisch genoeg om voor het tweede kwartaal een daling te voorspellen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding