McKinsey: niet VS maar China grootste premiummarkt

Consultancybureau McKinsey gaat ervan uit dat China de VS gaat inhalen als ’s werelds grootste premiummarkt.

Met een verkocht aantal van 1,7 miljoen exemplaren in 2012 zijn de Verenigde Staten op dit moment nog de mondiale premiumkoploper. Maar volgens een actueel onderzoek van McKinsey, waarop het Duitse blad auto motor und sport de hand heeft gelegd, zal de Chinese premiummarkt de komende jaren bijna verdubbelen: van 1.246.000 voertuigen in 2012 naar drie miljoen in 2020. Komt die prognose uit, dan is sprake van gemiddeld twaalf procent groei per jaar. Binnen de Chinese markt groeit dit segment dan harder dan het gemiddelde van de totale markt: acht procent.

China is intussen al de grootse afzetmarkt ter wereld voor nieuwe auto’s. Die positie nam het land ook al over van de Verenigde Staten. Ook in Amerika groeit het aantal klanten voor premiumauto’s, maar met ‘slechts’ vier procent per jaar blijft het tempo aanmerkelijk lager dan dat van China. Volgens de prognose komt de premiummarkt in de VS in 2020 uit op 2.327.000 nieuw verkochte modellen; dat zijn er tegen die tijd 670 duizend minder dan in China.

Lichte groei voorziet McKinsey overigens ook voor Duitsland: van 947 duizend premiumauto’s in 2012 naar 1.067.000 in 2020 (oftewel ieder jaar plus twee procent).

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

McKinsey: niet VS maar China grootste premiummarkt - Automobielmanagement.nl

McKinsey: niet VS maar China grootste premiummarkt

Consultancybureau McKinsey gaat ervan uit dat China de VS gaat inhalen als ’s werelds grootste premiummarkt.

Met een verkocht aantal van 1,7 miljoen exemplaren in 2012 zijn de Verenigde Staten op dit moment nog de mondiale premiumkoploper. Maar volgens een actueel onderzoek van McKinsey, waarop het Duitse blad auto motor und sport de hand heeft gelegd, zal de Chinese premiummarkt de komende jaren bijna verdubbelen: van 1.246.000 voertuigen in 2012 naar drie miljoen in 2020. Komt die prognose uit, dan is sprake van gemiddeld twaalf procent groei per jaar. Binnen de Chinese markt groeit dit segment dan harder dan het gemiddelde van de totale markt: acht procent.

China is intussen al de grootse afzetmarkt ter wereld voor nieuwe auto’s. Die positie nam het land ook al over van de Verenigde Staten. Ook in Amerika groeit het aantal klanten voor premiumauto’s, maar met ‘slechts’ vier procent per jaar blijft het tempo aanmerkelijk lager dan dat van China. Volgens de prognose komt de premiummarkt in de VS in 2020 uit op 2.327.000 nieuw verkochte modellen; dat zijn er tegen die tijd 670 duizend minder dan in China.

Lichte groei voorziet McKinsey overigens ook voor Duitsland: van 947 duizend premiumauto’s in 2012 naar 1.067.000 in 2020 (oftewel ieder jaar plus twee procent).

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding