Peugeot Citroën verkocht wereldwijd 674 duizend auto’s, tweeënhalf procent minder dan in Q1 2012. Het aantal bestond uit 372 duizend Peugeots en 302 duizend Citroëns. Dit verkoopresultaat is opgebouwd uit een min van 16,9 procent en 26,7 procent in respectievelijk Europa en Rusland, dat deels is gecompenseerd door een plus van 31 procent in China, Latijns-Amerika en de rest van de wereld. PSA wil dit jaar bereiken dat de negatieve cash flow afneemt tot de helft van het niveau van vorig jaar, toen men een negatieve cash flow boekte van drie miljard euro waarvan tweeënhalf miljard afkomstig was van de autodivisie. De plannen van het concern zijn om op dit niveau in 2014 break-even te draaien. PSA constateert in het kwartaalbericht dat de markt in Europa met tien procent afnam met bijzonder sterke dalingen in de landen waarin Peugeot Citroën traditioneel goed vertegenwoordigd is, dus met name in Frankrijk, Italië en Spanje. In verband met de slechtere verkoopresultaten is ook de voorraad met 134 duizend auto’s afgenomen, zegt PSA. De topverkoper was de Peugeot 208 met 78 duizend eenheden in Q1, die ook nog een relatief hoog uitrustingsniveau hadden. Het 208-gamma wordt uitgebreid met de GTI en de XY in april. De hogere positionering die Peugeot Citroën nastreeft, heeft verder vorm gekregen want inmiddels valt achttien procent van de verkopen in de categorie premium. Deze trend is positief beïnvloed door het succes van de DS3 Cabriolet en krijgt dit jaar een impuls door de introductie van de Peugeot 2008 in april, de nieuwe C4 Picasso in juni en de nieuwe Peugeot 308 in oktober. Over het hele jaar zal PSA zeventien nieuwe/gewijzigde modellen  op de markt brengen, waarvan negen in Europa. Peugeot zegt ook in Q1 de nummer twee te zijn bij de verkoopresultaten van hybride auto’s in Europa.

De directie van het Franse concern verwacht dat de eerste helft van 2013 slecht blijft, maar dat de vraag over het gehele jaar ongeveer vijf  procent lager zal uitvallen dan in 2012 in de Europese regio, stabiel zal zijn in Rusland, twee procent zal groeien in Latijns-Amerika en acht procent zal groeien in China. Bij het concernonderdeel Banque PSA Finance ging de omzet met negen procent achteruit tot van 496 miljoen tot 451 miljoen euro. Faurecia (onderdelen en componenten) realiseerde in Q1 een lichte omzetstijging van 4,30 miljard tot 4,37 miljard euro.

Het Franse concern heeft al in een eerder stadium een herstelplan gepresenteerd om uit de rode cijfers te komen.  De Franse productiecapaciteit moet worden verlaagd en de plannen daarvoor naderen nu de ‘implementatiefase’, als gevolg van het akkoord op 18 maart 2013 met vijf vakbonden, zo meldt PSA. Men heeft zich vergewist van financiële back-up door een succesvolle uitgifte van obligaties (t.w.v. een miljard euro voor PSA Peugeot Citroën en 1,2 miljard voor PSA Banque Finance). Ten derde is men begonnen met de opstart van de alliantie met GM, de platformprojecten zijn begonnen en nieuwe initiatieven worden overwogen.