Ook in Europa zijn de vooruitzichten gunstig, zegt het bedrijf, ondanks de nog steeds voortdurende stagnatie van de verkoop op de personenautomarkt. De wereldwijde omzet en winst overtroffen de cijfers van vorig jaar: zo steeg de omzet met 8,5 procent tot 2,2 triljoen yen (18,4 miljard euro) en het bedrijfsresultaat steeg tot 449 miljoen euro, een verbetering van 772 miljoen euro. De nettowinst van de onderneming was 286 miljoen euro, terwijl het vorige boekjaar nog een verlies van 898 miljoen liet zien.

De totale afzet bleef vrijwel onveranderd op 1,24 miljoen eenheden, hoewel de CX-5 de verwachtingen overtrof met wereldwijd tweehonderdduizend verkochte eenheden. Als gevolg daarvan heeft Mazda de jaarlijkse productie van de compacte crossover-suv opgevoerd tot 240 duizend stuks. De verkopen van de nieuwe Mazda6 zijn ook ‘zeer bemoedigend’, zegt Mazda. En de Skyactiv-dieselmotor blijkt enorm populair onder kopers van deze twee nieuwe modellen: zo’n zeventig procent kiest voor deze schone diesel van Mazda.

Het Europese marktaandeel van de onderneming bleef stabiel terwijl de totale verkopen daalden. In de tweede helft van het boekjaar trad er echter een substantiële verbetering op bij Mazda, dat de verkopen in Europa sneller zag groeien dan de markt en zijn marktaandeel met een tiende procentpunt tot 1,1 procent zal stijgen. Deze trend werd vooral opgepikt in het laatste kwartaal, toen Mazda in Europa bijna veertigduizend voertuigen verkocht.

Mazda verwacht dat de positieve trend zich voorzet in het nieuwe boekjaar 2014 met een wereldwijde omzetgroei van twaalf procent en een verdubbeling van de winst van het afgesloten boekjaar. De verwachting is ook dat het aantal verkochte eenheden wereldwijd zal stijgen met acht procent tot 1,34 miljoen stuks en in Europa (inclusief Rusland) met zeventien procent tot tweehonderdduizend eenheden, voornamelijk als gevolg van de groeiende populariteit van de twee beschikbare Skyactiv-modellen en de introductie van de derde, de nieuwe Mazda3. In dat kader verwacht Mazda dat de wereldwijde verkoop zal stijgen tot 1,7 miljoen eenheden in boekjaar 2016.