Duitse Toyota-dealer vertrouwt importeur niet meer

Het gaat slecht met Toyota in Duitsland – zo slecht dat de importeurs het vertrouwen in de importeur hebben opgezegd.

De doelstelling van 85 duizend nieuwe auto’s in 2013 werd volgens Kfz-Betrieb al na enkele weken neerwaarts bijgesteld. De lange levertijden voor de hybride modellen dragen evenmin bij aan betere registraties. Inmiddels schrijft 69 procent van de Toyota-dealers rode cijfers, terwijl dat in december 2011 ‘slechts’ 23 procent was. "Dat is een catastrofe", aldus Michael Martin, voorzitter van de dealervereniging maandag op een bijeenkomst van Toyota-afgevaardigden in Berlijn.

In zijn algemeenheid is het gevoel bij de dealers dat het eenrichtingsverkeer is vanuit de importeur: die geeft aan wat er moet gebeuren en houdt zich vervolgens doof voor signalen vanuit de markt. Vorige maand zegde de vereniging het vertrouwen in Toyota Duitsland op, in de hoop dat de importeur het signaal zou oppikken. Volgens Martin is de eerste reactie positief, ofschoon het draait om tastbare zaken in plaats van om woorden. Een van de diensten waarop de dealers aandringen is een vorm van private lease.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Duitse Toyota-dealer vertrouwt importeur niet meer - Automobielmanagement.nl

Duitse Toyota-dealer vertrouwt importeur niet meer

Het gaat slecht met Toyota in Duitsland – zo slecht dat de importeurs het vertrouwen in de importeur hebben opgezegd.

De doelstelling van 85 duizend nieuwe auto’s in 2013 werd volgens Kfz-Betrieb al na enkele weken neerwaarts bijgesteld. De lange levertijden voor de hybride modellen dragen evenmin bij aan betere registraties. Inmiddels schrijft 69 procent van de Toyota-dealers rode cijfers, terwijl dat in december 2011 ‘slechts’ 23 procent was. "Dat is een catastrofe", aldus Michael Martin, voorzitter van de dealervereniging maandag op een bijeenkomst van Toyota-afgevaardigden in Berlijn.

In zijn algemeenheid is het gevoel bij de dealers dat het eenrichtingsverkeer is vanuit de importeur: die geeft aan wat er moet gebeuren en houdt zich vervolgens doof voor signalen vanuit de markt. Vorige maand zegde de vereniging het vertrouwen in Toyota Duitsland op, in de hoop dat de importeur het signaal zou oppikken. Volgens Martin is de eerste reactie positief, ofschoon het draait om tastbare zaken in plaats van om woorden. Een van de diensten waarop de dealers aandringen is een vorm van private lease.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding