Tesla ziet Duitsland als sleutel voor expansie

Het verkoopsucces van de Model S heeft Tesla voor het eerst in z’n tienjarige bestaan een kwartaalwinst opgeleverd. Topman Elon Musk ziet Duitsland als sleutelmarkt voor de expansieplannen.

Van de Tesla Model S werden vanaf het begin van het jaar 4,9 duizend eenheden verkocht, vierhonderd meer dan oorspronkelijk gepland. Tesla is tevreden met de vraag vanuit de hele wereld, zo zei topman Elon Musk afgelopen week tegen zijn aandeelhouders. De omzet steeg met 83 procent tot 562 miljoen dollar (427 miljoen euro). In het eerste kwartaal maakte het bedrijf onder de streep een winst van elf miljoen dollar, terwijl in hetzelfde kwartaal van 2012 nog een verlies werd geleden van negentig miljoen – de koers van Tesla steeg met 26 procent. Zijn concurrent en hybride-specialist Fisker heeft het moeilijk. Die heeft onlangs een deel van zijn medewerkers ontslagen en zoekt nog een investeerder. Tesla geldt als een van de technologisch toonaangevende fabrikanten van elektrische auto’s. De hoge ontwikkelingskosten en de aanloop naar de productie hebben tot dusver steeds tot verliezen geleid maar nu wordt de lange adem van de investeerders beloond.

Daartoe behoren Daimler en Toyota. Deze beide bedrijven gebruiken de techniek van Tesla in hun eigen elektrische auto’s. Daimler stapte al in 2009 in Tesla, nog voordat het bedrijf naar de beurs ging halverwege 2010. Tesla kreeg bekendheid met de elektrische Roadster, waarop de vierdeurs Model S volgde. In het komende jaar moet de cross-over verschijnen met de naam Model X.  Vanaf augustus is de auto ook in Duitsland te koop, zo zei Musk tegen het Duitse Handelsblatt, met een instapprijs van 72 duizend euro. Musk heeft hoop dat de Duitse markt het goed doet want Duitsland zou een sleutelmarkt zijn voor de expansieplannen van Tesla. (bron: dpa/handelsblatt)

Tesla bouwt zijn Europese hoofdkantoor aan de Zuidas in Amsterdam. Bryan Batista van Tesla International zal over het succes van Tesla en de keuze voor Amsterdam komen vertellen op het Congres Duurzame Mobiliteit op 25 juni in Putten.    

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Tesla ziet Duitsland als sleutel voor expansie - Automobielmanagement.nl

Tesla ziet Duitsland als sleutel voor expansie

Het verkoopsucces van de Model S heeft Tesla voor het eerst in z’n tienjarige bestaan een kwartaalwinst opgeleverd. Topman Elon Musk ziet Duitsland als sleutelmarkt voor de expansieplannen.

Van de Tesla Model S werden vanaf het begin van het jaar 4,9 duizend eenheden verkocht, vierhonderd meer dan oorspronkelijk gepland. Tesla is tevreden met de vraag vanuit de hele wereld, zo zei topman Elon Musk afgelopen week tegen zijn aandeelhouders. De omzet steeg met 83 procent tot 562 miljoen dollar (427 miljoen euro). In het eerste kwartaal maakte het bedrijf onder de streep een winst van elf miljoen dollar, terwijl in hetzelfde kwartaal van 2012 nog een verlies werd geleden van negentig miljoen – de koers van Tesla steeg met 26 procent. Zijn concurrent en hybride-specialist Fisker heeft het moeilijk. Die heeft onlangs een deel van zijn medewerkers ontslagen en zoekt nog een investeerder. Tesla geldt als een van de technologisch toonaangevende fabrikanten van elektrische auto’s. De hoge ontwikkelingskosten en de aanloop naar de productie hebben tot dusver steeds tot verliezen geleid maar nu wordt de lange adem van de investeerders beloond.

Daartoe behoren Daimler en Toyota. Deze beide bedrijven gebruiken de techniek van Tesla in hun eigen elektrische auto’s. Daimler stapte al in 2009 in Tesla, nog voordat het bedrijf naar de beurs ging halverwege 2010. Tesla kreeg bekendheid met de elektrische Roadster, waarop de vierdeurs Model S volgde. In het komende jaar moet de cross-over verschijnen met de naam Model X.  Vanaf augustus is de auto ook in Duitsland te koop, zo zei Musk tegen het Duitse Handelsblatt, met een instapprijs van 72 duizend euro. Musk heeft hoop dat de Duitse markt het goed doet want Duitsland zou een sleutelmarkt zijn voor de expansieplannen van Tesla. (bron: dpa/handelsblatt)

Tesla bouwt zijn Europese hoofdkantoor aan de Zuidas in Amsterdam. Bryan Batista van Tesla International zal over het succes van Tesla en de keuze voor Amsterdam komen vertellen op het Congres Duurzame Mobiliteit op 25 juni in Putten.    

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding