Bob Graziano, algemeen directeur van Ford Australië, wees op steeds moeilijkere marktcondities: hoge kosten en een gefragmenteerde markt. Graziano bevestigde dat er de laatste vijf jaar rond de 600 miljoen dollar verlies werd geleden. Ieder jaar worden er 1,1 miljoen nieuwe auto’s verkocht in Australië. Kopers kunnen er kiezen tussen 65 merken en 365 modellen. Volgens de algemeen directeur is Australië een van de meest verzadigde markten ter wereld en is de concurrentie er moordend.

"De lokale productie is niet langer levensvatbaar", zei Graziano. Ford blijft enkel in Australië als importeur en verkoper met ongeveer 1.500 werknemers.

Ford Australië, dat opgericht werd in Geelong, bestaat sinds 1925, toen men begon met assemblage van het T-model. De Australische auto-industrie heeft te lijden onder de hoge koers van de Australische dollar, waardoor het goedkoper wordt om auto’s te importeren. Daarnaast zijn de personeelskosten te hoog zodat niet geconcurreerd kan worden met lage lonen landen. Het land ontsnapte aan een recessie dankzij een grondstoffenboom. Het consumentenvertrouwen is echter al enkele maanden tanende.