Twee geïnteresseerde partijen voor Fisker

VL Automotive, het bedrijf van ex-GM topman Bob Lutz, wil samen met Wanxian, de grootste automotive toeleverancier in China, een bod gaat uitbrengen op Fisker Automotive. Maar er is een tweede kandidaat.

VL Automotive en Wanxian willen de controle over Fisker krijgen via een voorgekookt faillissement en ze hebben een bod uitgebracht van 20 miljoen dollar. Maar VL-Wanxian is niet de enige partij die geïnteresseerd is in Fisker, dat inmiddels al zijn personeel heeft ontslagen om liquide middelen te behouden. Beleggers in Europa en Hongkong zijn bezig met een afzonderlijke deal om voor 171 miljoen dollar aan schulden van Fisker te kopen. Dat bedrag is het bedrijf schuldig aan het Amerikaanse ministerie van energie, zo meldt Automotive News vandaag. Maar de bronnen waarschuwen dat de besprekingen gaande zijn en vast kunnen lopen. In februari had een Amerikaanse senator gezegd "dat de technologie van Fisker niet naar de Chinezen mag gaan", wat zoveel zou betekenen dat Lutz met zijn Chinese steun buiten de boot zou kunnen vallen.

Eerder had Geely interesse getoond, maar zag in maart af van het uitbrengen van een bod om een meerderheidsaandeel te verwerven omdat het volgens ingewijden was afgeschrikt door de voorwaarden van het Amerikaanse Ministerie van Energie die eerder waren gesteld om Fisker een lening van 529 miljoen dollar te verlenen. Voorwaarden waren volgens ingewijden onder meer de verplichting om capaciteit en banen in de fabriek van Fisker in Californië te herstellen. Fisker kreeg de lening in 2009 onder het Advanced Technology Vehicles Manufacturing Loan Program maar het Ministerie van Energie zette de betalingen in 2011 stil nadat bleek dat Fisker zijn doelstellingen en verkoopcijfers niet zou kunnen halen. Fisker heeft sinds juli vorig jaar geen auto meer gebouwd.

Zowel het ministerie als Fisker en Wanxiang waren niet beschikbaar voor commentaar, meldt Automotive News. In januari kreeg Wanxiang toestemming om A123, Fisker’s leverancier van lithium-ion accu’s, van een Amerikaanse rechtbank uit zijn faillissement over te nemen. Wanziang wil de elektrische sportwagen bouwen, Lutz is alleen geïnteresseerd in de lichtgewicht carrosserie van de Fisker Karma voor zijn Destino, een sportwagen die in januari in Detroit werd onthuld.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Twee geïnteresseerde partijen voor Fisker - Automobielmanagement.nl

Twee geïnteresseerde partijen voor Fisker

VL Automotive, het bedrijf van ex-GM topman Bob Lutz, wil samen met Wanxian, de grootste automotive toeleverancier in China, een bod gaat uitbrengen op Fisker Automotive. Maar er is een tweede kandidaat.

VL Automotive en Wanxian willen de controle over Fisker krijgen via een voorgekookt faillissement en ze hebben een bod uitgebracht van 20 miljoen dollar. Maar VL-Wanxian is niet de enige partij die geïnteresseerd is in Fisker, dat inmiddels al zijn personeel heeft ontslagen om liquide middelen te behouden. Beleggers in Europa en Hongkong zijn bezig met een afzonderlijke deal om voor 171 miljoen dollar aan schulden van Fisker te kopen. Dat bedrag is het bedrijf schuldig aan het Amerikaanse ministerie van energie, zo meldt Automotive News vandaag. Maar de bronnen waarschuwen dat de besprekingen gaande zijn en vast kunnen lopen. In februari had een Amerikaanse senator gezegd "dat de technologie van Fisker niet naar de Chinezen mag gaan", wat zoveel zou betekenen dat Lutz met zijn Chinese steun buiten de boot zou kunnen vallen.

Eerder had Geely interesse getoond, maar zag in maart af van het uitbrengen van een bod om een meerderheidsaandeel te verwerven omdat het volgens ingewijden was afgeschrikt door de voorwaarden van het Amerikaanse Ministerie van Energie die eerder waren gesteld om Fisker een lening van 529 miljoen dollar te verlenen. Voorwaarden waren volgens ingewijden onder meer de verplichting om capaciteit en banen in de fabriek van Fisker in Californië te herstellen. Fisker kreeg de lening in 2009 onder het Advanced Technology Vehicles Manufacturing Loan Program maar het Ministerie van Energie zette de betalingen in 2011 stil nadat bleek dat Fisker zijn doelstellingen en verkoopcijfers niet zou kunnen halen. Fisker heeft sinds juli vorig jaar geen auto meer gebouwd.

Zowel het ministerie als Fisker en Wanxiang waren niet beschikbaar voor commentaar, meldt Automotive News. In januari kreeg Wanxiang toestemming om A123, Fisker’s leverancier van lithium-ion accu’s, van een Amerikaanse rechtbank uit zijn faillissement over te nemen. Wanziang wil de elektrische sportwagen bouwen, Lutz is alleen geïnteresseerd in de lichtgewicht carrosserie van de Fisker Karma voor zijn Destino, een sportwagen die in januari in Detroit werd onthuld.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding