Japanse autofabrikanten winstgevender dan Duitse

Voor het eerst sinds 2008 zijn Japanse autoproducenten winstgevender dan Duitse. Dat meldt economisch onderzoeksbureau Ernst & Young.

Ook al loopt de verkoop van ‘Japans’ terug, dankzij de zwakke yen (gunstig voor de Japanse export), de aanhoudende verkoopcrisis  en structureel verbeterde productiecessen.

Volgens een partner van de in Stuttgart zetelende Ernst & Young-tak hebben de Japanners hun huiswerk goed gedaan: hoge kwaliteit, een offensief op het gebied van efficiency en een slimme prijspolitiek.  Conclusie: de Duitse merken moeten voortaan weer rekening houden met de concurrent uit Azië, die na het uitbreken van de financiële crisis en de aardbeving/tsunami/kernramp  van 2011 op achterstand waren gezet.

Ernst&Young zette de wereldwijde omzet en winst van beide autoreuzen op een rijtje. De Japanse auto-industrie was het eerste kwartaal van 2013 goed voor 111 miljard omzet, respectievelijk 7,66 miljoen euro (vóór rente en belasting), de Duitse op 90 miljard, respectievelijk 5,3 miljard euro. Kijkend naar de merken, dan noteert Toyota net een grotere omzet (48,4 miljard) dan Volkswagen (46,6 miljard) . Bij de verkoop van personenwagens en lichte bedrijfsvoertuigen is de volgorde identiek maar gering: 2,1 miljoen VW’s om 2,2 miljoen Toyota’s. Met de aantekening dat de Duitsers zes procent groeiden en de Japanners vijf procent krompen. Ze blijven overigens op gepaste afstand van General Motors (2,4 Millionen, een plus van 4 procent).

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Japanse autofabrikanten winstgevender dan Duitse - Automobielmanagement.nl

Japanse autofabrikanten winstgevender dan Duitse

Voor het eerst sinds 2008 zijn Japanse autoproducenten winstgevender dan Duitse. Dat meldt economisch onderzoeksbureau Ernst & Young.

Ook al loopt de verkoop van ‘Japans’ terug, dankzij de zwakke yen (gunstig voor de Japanse export), de aanhoudende verkoopcrisis  en structureel verbeterde productiecessen.

Volgens een partner van de in Stuttgart zetelende Ernst & Young-tak hebben de Japanners hun huiswerk goed gedaan: hoge kwaliteit, een offensief op het gebied van efficiency en een slimme prijspolitiek.  Conclusie: de Duitse merken moeten voortaan weer rekening houden met de concurrent uit Azië, die na het uitbreken van de financiële crisis en de aardbeving/tsunami/kernramp  van 2011 op achterstand waren gezet.

Ernst&Young zette de wereldwijde omzet en winst van beide autoreuzen op een rijtje. De Japanse auto-industrie was het eerste kwartaal van 2013 goed voor 111 miljard omzet, respectievelijk 7,66 miljoen euro (vóór rente en belasting), de Duitse op 90 miljard, respectievelijk 5,3 miljard euro. Kijkend naar de merken, dan noteert Toyota net een grotere omzet (48,4 miljard) dan Volkswagen (46,6 miljard) . Bij de verkoop van personenwagens en lichte bedrijfsvoertuigen is de volgorde identiek maar gering: 2,1 miljoen VW’s om 2,2 miljoen Toyota’s. Met de aantekening dat de Duitsers zes procent groeiden en de Japanners vijf procent krompen. Ze blijven overigens op gepaste afstand van General Motors (2,4 Millionen, een plus van 4 procent).

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding