Hoewel nog altijd een resultaat om als Nederlandse dealer jaloers op te worden, is de toename minder dan verwacht. In april gingen de verkopen nog met dertien procent omhoog, net als in maart, meldt de China Association of Automobile Manufacturers. De rem is het resultaat van afnemend consumentenvertrouwen in een ietwat stagnerende economie. Parallel aan de ‘gedaalde stijging’ namen vorige maand bij de dealers de voorraden toe.

Uit overheidsrapporten blijkt dat in China vorige maand zowel de handel, inflatie als leningen achterliepen op de ramingen. In combinatie met gestegen voorraden zijn het signalen van een achterblijvende binnenlandse vraag. Ook de rest van dit jaar zou een geleidelijk langzamere omzetgroei te zien kunnen geven. Al met al wordt de druk op president Li Kegjang sterker om de economische groei te stimuleren.

Sommige segmenten personenwagens weten zich te onttrekken aan de afname van de groei. Zo nam de afzet an SUV’s in mei toe met bijna 41 procent, tot net geen 228 duizend stuks. De vraag naar MPV’s verdubbelde tot 84.600 exemplaren. Honda zag zijn verkopen in mei stijgen met vijf procent, Nissan met drie procent en Toyota met 0,4 procent – het eerste plusje sinds januari. De bestverkochte sedan in China was vorige maand de Lavida (Volkswagen), terwijl de Haval (Great Wall) de best verkochte SUV was.

Volgens de Mizuho Financial Group Inc, analisten in Hong Kong, is de totale verkoop van voertuigen – inclusief vrachtwagens en bussen – tien procent gestegen tot bijna 1.8 miljoen exemplaren eind mei. Mizuho verwacht dat in het eerste halfjaar van 2013 tussen tien en elf miljoen exemplaren worden verkocht en dat er voorlopig geen overcapaciteit is in China.