Met 166.397 afgeleverde auto’s van het eigen label en van Mini plus Roll-Royce kon het Duitse concern haar beste meimaand ooit noteren. Ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar is er sprake van een afzetplus van 6,0 procent. Sinds het begin van dit jaar zijn er 770.025 voertuigen afgeleverd tegenover 728.038 (+5,8 procent) in dezelfde periode van 2012. Een verkooprecord.

"De moeilijke omstandigheden in enkele Europese landen konden we goedmaken door groei in bijvoorbeeld de VS, China, Japan en Rusland", zo laat een woordvoerder weten. Het merk BMW droeg in mei een belangrijke steen bij: de verkopen stegen bij het hoofdlabel met 7,8 procent naar 139.161 auto’s. BMW deed onder meer goede zaken met de X1, 3-serie, X3 en de 6-serie. Opvallend is dat het rondom de 1-serie oorverdovend stil is.

Aangezien het merk BMW meer dan gemiddeld steeg in de concernafzet, is het logisch dat er ook een merk was dat het minder goed deed. Dat was Mini, dat met 26.955 verkochte auto’s ondanks de introductie van de Paceman 2,1 procent minder klanten trok dan vorig jaar. Wel moet aangetekend worden dat de hatchback bijna vervangen wordt en dat teruglopende verkopen dus begrijpelijk zijn. De BMW Groep doet geen mededelingen over Rolls-Royce, maar als we 139.161 auto’s van het hoofdlabel en de 26.955 exemplaren van Mini van het concerntotaal aftrekken houden we er 281 stuks over.

Bron: Autointernationaal